|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۸-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کارکردهای هیجانی کودکان با اختلالات طیف اُتیسم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: کودکان با اختلالات طیف اُتیسم برخی مشکلات در زمینه ی مهارتهای ارتباطی- اجتماعی و بازی داشته، الگوهای رفتاری کلیشهای و علائق محدود دارند که در زندگی روزمرهی آنها معضلاتی را ایجاد میکنند. تکنیک فلورتایم Floor time) ) مداخلهای بر مبنای بازی است که باعث تقویت مهارت های هیجانی، ارتباطی، تجسمی و بازی میشود. هدف از انجام این پژوهش، بررسی تأثیر روش فلورتایم بر کودکان با اختلالات طیف اُتیسم در زمینه های نامبرده بوده است. روش بررسی: در این مطالعهی شبه تجربی، 20 کودک با اختلالات طیف اُتیسم، در محدودهی سنی 4- 5/2 سال به صورت غیر احتمالی و در دسترس انتخاب شدند. 10 نمونه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شده و 10 نمونه در گروه آزمون مداخلهی فلورتایم دریافت کردند. دو گروه به فاصلهی شش ماه از طریق مقیاس ارزیابی هیجانی کارکردی (Functional Emotional Assessment Scale: FEAS) از نظر کارکردهای هیجانی پیش آزمون و پس آزمون شدند و نتایج با استفاده از آزمونهای آماری t مستقل و t زوج تحلیل شد. یافتهها: بررسی نمرات FEAS در گروه آزمون ، حاکی از اختلاف معنادار دو گروه در کارکردهای هیجانی، بین قبل و بعد از مداخله میباشد (17./. = P ) در حالیکه اختلاف پیش آزمون و پس آزمون کارکردهای هیجانی در گروه کنترل معنادار نبود. همچنین اختلاف نمرات پیش آزمون و پس آزمون بین گروهها در این زمینه تفاوت معنادار با41./. = P را نشان داد. نتیجهگیری: یافتهها حاکی از این است که روش فلورتایم بر بهبود کارکردهای هیجانی نظیر مهارتهای ارتباطی، عاطفی و بازی در کودکان با اختلالات طیف اُتیسم مؤثر بوده است. کلید واژهها: اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلالات طیف اُتیسم، بازی، فلورتایم |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of floor-time intervention on emotional functions of children with autistic spectrum disorders |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Children with autistic spectrum disorders (ASD) represent some difficulties in their socio-communicative and play skills, and also have restricted interests and stereotyped patterns of behaviors that effect on their daily living. Floor-time technique is a play–based intensive intervention that deals with communication, emotion, play, and imagination. The aim of this study is to determine the effectiveness of Floor-time technique in emotional functions of children with ASD. Materials and Methods: A quasi-experimental study was conducted on children with ASD (2.5-4 years-old) who were selected by non-randomized sampling. Ten children, as case group, received Floor-time and 10 subjects were matched with them as control group. Pretest and posttest were conducted using Functional Emotional Assessment Scale (FEAS) to measure emotional functions with an interval of six months. The data were analyzed by paired and independent samples T-test. Results: Statistical analysis indicated a significant difference between pre and posttest of FEAS in the case group (P=0.017). But the difference between pre and post test in the control group was not significant. In addition, the differences of pre and posttest scores between two groups were showed significant difference (p=0.041). Conclusion: This study provided preliminary evidences for the use of Floor-time technique for increasing communicative, emotional, imaginative, and play skills in the children with ASD. Key words: Autistic spectrum disorders, Floor-time, Play. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Autistic spectrum disorders, Floor-time, Play |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی علیزاده زارعی | mehdi alizadeh 1- faculty member of school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran دکتری تخصصی علوم اعصاب شناختی و عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
سمانه کرمعلی اسماعیلی | samaneh esmaeili 2- phd student of occupational therapy, school of rehabilitation sciences, iran university of medical sciences, tehran, iran دانشجوی دکتری تخصصی کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5058&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|