|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۸، شماره ۲، صفحات ۶۴-۷۰
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه روش استفاده از صدای ضبط شده سخنران با روش یادداشت برداری در کلاس بر میزان یادگیری دانشجویان مقطع کارشناسی فیزیوتراپی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در حال حاضر سخنرانی به طور گستردهای به عنوان یک روش آموزش در سطح دانشگاه مورد قرار میگیرد ، بویژه اگر هدف انتقال مطالب به تعداد زیادی از فراگیران باشد . آنچه که در سالهای اخیر در روشهای آموزش سخنرانی در دانشگاههای کشور شیوع بیشتری پیدا کرده است، ضبط صدای سخنران توسط فراگیران میباشد. در برخی از مطالعاتی که تا کنون انجام شده مطرح گردیده است که ضبط صدای سخنرانی در دانشگاه و استفاده از آن در خارج از کلاس دارای مزایای زیادی است و برخی دیگر عنوان کردهاند دانشجویان با ناتواناییهای مشخص ممکن است از ضبط صدا استفاده کنند و این روش موجب عدم تمرکز دانشجو در کلاس شده و یادگیری را کاهش میدهد. هدف این مطالعه، مقایسه روش استفاده از صدای ضبط شده سخنران با روش یادداشت برداری در کلاس در میزان یادگیری دانشجویان کارشناسی فیزیوتراپی بود. روش بررسی: 29 دانشجوی کارشناسی فیزیوتراپی مشغول به تحصیل در دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران براساس شیوه مطالعه در دو گروه شامل: استفاده از صدای ضبط شده سخنران و یادداشت برداری در کلاس در این مطالعه توصیفی- مقطعی مقایسهای شرکت کردند. نمره آزمون کتبی دانشجویان، نمره ارزشیابی استاد، نمره رضایتمندی از واحد درسی و نمره دانشجویان در سوالات با سطح دشواری بالا به عنوان متغیرهای وابسته برای این بررسی در نظر گرفته شد. یافتهها: در مقایسه میانگینهای نمره آزمون کتبی دانشجویان( 92/0 = P )، نمره ارزشیابی استاد ) 55/0= P )، نمره رضایتمندی از واحد درسی ( 57/0 = P ) و نمره دانشجویان در سوالات با سطح دشواری بالا با ( 53/0 = P )، بین دو گروه اختلاف معنادار ی وجود نداش ت. نتیجهگیری: استفاده از روش ضبط صدا تاثیر معنیداری بر یادگیری دانشجویان نداشت. نتایج به دست آمده در این مطالعه مربوط به یک واحد درسی خاص بود و نمیتوان نتایج آن را به سایر دروس تعمیم داد. کلید وازهها: سخنرانی، ضبط صدا، نمره آزمون کتبی، نمره ارزشیابی استاد |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سخنرانی، ضبط صدا، نمره آزمون کتبی، نمره ارزشیابی استاد |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of the voice recording lecture method With note-making in class on undergraduate physiotherapy students’ learning |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Presently, lecturing is widely used as a teaching method at all Universities particularly, if the aim is to convey the materials to a large class of students. However, nowadays recording the voice of the lecturer has become a common practice and has introduced as a new learning technique. There are studies in which researchers acknowledged this method and have mentioned many advantages for it. On the other hand, many others have declared that this method which might be used for students with certain disabilities may cause distraction and reduces the learning that can occur. The purpose of this study was to compare the method of recorded lectures with note-making in class on undergraduate physiotherapy students’ learning. Materials and Methods : In a descriptive- cross sectional study 29 undergraduate physiotherapy students classified in two groups according to studying methods one group used the method of note-making in class and the other one utilized the method of the voice recording . Four dependent variables including written exam grades, teacher’s evaluation scores, course satisfaction scores, and students’ grades on difficult questions were measured. Results: There were no significant differences between two groups in written exam grades (P=0.92), teacher’s evaluation scores (P=0.55), course satisfaction scores (P=0.57), and on difficult questions grades (P=0.53). Conclusion: Using voice recorders had no significant effect on students’ learning. The results are related to one specific course and can not be extended to other courses. Key words: Lecturing, Voice recording, written exam grades, Teacher’s evaluation scores |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نسرین ناصری | nasrin naseri assistant professor, rehabilitation faculty, tehran university of medical sciences استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهره جلایی | shohreh jalaei assistant professor, rehabilitation faculty, tehran university of medical sciences استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمدحسن آذرسا | mohammad hasan azarsa msc sport physiotherapy, tehran university of medical کارشناس ارشد فیزیوتراپی ورزشی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سعید بهرامی نیا | saeed bahraminia bsc physiotherapy, tehran university of medical کارشناس فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5035&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|