Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۰-۱۸

عنوان فارسی بررسی ارتباط بین کارکرد اجرایی با عملکردهای زبانی در بیماران آفازی ناشی از سکته و مقایسه آن با افراد بزرگسال طبیعی فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: کارکرد اجرایی اصطلاحی است که به توصیف فرایندهایی می ‌ پردازد که برای کنترل هوشیارانه ‌ افکار، هیجانات و رفتارهای یک شخص ضروری هستند و نقش محوری در مدیریت زندگی روزانه ‌ یک شخص بر عهده دارند. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین کارکردهای اجرایی با عملکردهای زبانی(درک شنیداری و نامیدن) در بیماران آفازی ناشی از سکته و مقایسه ‌ آن با افراد بزرگسال طبیعی فارسی زبان است روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی-مقطعی12بیمار آفازی و12 نفر به عنوان گروه کنترل شرکت کردند. آزمون زبان ‌ پریشی فارسی بمنظور تایید آفازی و نیز ارزیابی درک شنیداری و نامیدن بر روی بیماران اجرا شد. جهت ارزیابی کارکردهای اجرایی از آزمون ‌ های دسته ‌ بندی کارت ویسکانسین و برج لندن(بررسی توانایی ‌ های حل مسئله، برنامه ‌ ریزی، سازماندهی، حافظه فعال، خود- بازبینی، بازداری از رفتار نامرتبط، تغییربین مفاهیم و اعمال) استفاده شد. یافته ‌ ها: در آزمون ‌ های کارکرد اجرایی گروه سالم بطور معنادار بهتر از گروه بیمار عمل کردند(001/0

کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Executive function and language function in stroke patients and normal adults
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: “Executive function” is a term describing the processes required for conscious control of thought, emotion, and action that have centered role in management of one's day-to-day life. The purpose of this study was to examine the relationship between executive function and performance on selected linguistic tasks in persons with aphasia (PWA) and left frontal lobe lesions. Materials and Methods : Subjects were 12 right-handed, left hemisphere stroke patients and 12 normal adults as control group. Farsi aphasia test were administered to determine of persence and type of aphasia, as well as auditory comperehension(AC) and naming scors. Wisconsin Card Sort Test(WCST) and Tower Of London(TOL) were used to assess the executive function skills of planning, working memory, mental flexibility, self monitoring, inhibition irrelevant behavior, shifting between concept and action. Results: The control group scored higher than the individuals with aphasia on the executive function tests (P< 0/001). In WCST there was not a significant correlation between the AC and category completed (CC) as well as preservative errors(PE). There was a significant correlation between the AC and total errors (TE) (p=0/02) . There was a significant correlation between naming and CC (p=0/01) and TE (p=0/005). There was not a significant correlation when comparing the naming and PE (p=0/194). A comparison between naming scores and TOL showed a significant correlation (p=0/009). There was not a significant correlation between AC and TOL (p=0/113). Conclusion: This study showed that individuals with aphasia have cognition disorder, other than language disorder. If they have a good naming ability, patients ' performance ontestsof executive function will be better. Keywords: Aphasia, Executive function, Language function, Naming, Auditory comprehension, Persian Language
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله اسمای شیخ نجدی | asma sheykh najdi
msc speech therapy, faculty of rehabilitation,tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آذر مهری | azar mehri
lecturer of speech therapy, faculty of rehabilitation,tehran university of medical sciences
عضو هیئت علمی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

بهروز دولتشاهی | behroz dolatshahi
assistant professor, faculty of psychology, university of welfare and rehabilitation sciences
استادیار گروه روانشناسی بالینی، دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)

سقراط فقیه زاده | soghrat faghihzadeh
professor, tarbiyat modares university
استاد دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)

روزبه کاظمی | rozbeh kazemi
md, tabasom rehabilitation center
مدیر کلینیک تخصصی توانبخشی بیماران سکته مغزی تهران تبسم


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5018&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات