|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۳۵-۴۲
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر آموزش مراقبت های ویژهی روزمره ی زندگی به مراقبین، در منزل، و تطبیق منزل بر عملکرد حرکتی درشت در کودکان فلج مغزی۷۲-۱۵ ماهه |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: فلج مغزی شایع ترین علت ناتوانی حرکتی طولانی مدت در دوران کودکی می باشد. این کودکان برای بهبود حرکت نیاز به درمان طولانی مدت دارند، بنابراین نیاز به مداخلات و اموزش هایی هم در منزل وجود دارد. هدف این مطالعه تعیین تاثیر اموزش مراقبت های ویژه ی روزمره ی زندگی به مراقبین در منزل، بر عملکرد حرکتی درشت در کودکان فلج مغزی 72-15 ماهه میباشد. روش بررسی: در این مطالعه ی تجربی، 40کودک 15تا72 ماهه ی مبتلا به فلج مغزی از بین مراجعه کنندگان به کلینیک های توانبخشی تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند. و پس از همتاسازی از نظر نوع فلج مغزی، نوع کلینیک، سن کودک، بهره ی هوشی، تعداد جلسات کاردرمانی و سطح عملکرد حرکتی درشت ( gross motor function classification system :GMFCS) به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. ابزار جمعآوری دادهها شامل: فرم مشخصات دموگرافیک، GMFCS و اندازه عملکرد حرکتی درشت (gross motor function measurement :GMFM66) بود. داده ها در 3 نوبت، قبل از مداخله، 1.5 ماه و 3 ماه بعد از مداخله توسط فردی غیر از محقق جمع اوری شد. اجرای مداخله به این شکل بود که محقق در منزل کودکان گروه مداخله حضور مییافت و آموزشهای مربوط به مراقبتهای ویژهی روزمرهی زندگی را به صورت عملی طی 1 جلسهی 4 ساعته در منزل همراه با تطبیق منزل ارائه میداد. سپس در طول 3 ماه اجرای مداخله را توسط والدین پیگیری میکرد. برای تحلیل دادهها از آزمونهای کولموگروف اسمیرنوف، کای اسکوئر، تی مستقل، آزمون با اندازههای تکراری و آنالیز کوواریانس استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد که عملکرد حرکتی درشت در هر دو گروه، 1.5 و 3 ماه بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله تفاوت معناداری داشت(0.001 (P< . همچنین پیشرفت نمرات عملکرد حرکتی درشت در پیش آزمون _ پس آزمون (1.5 ماه بعد از مداخله (0.006 (P< و پیش آزمون _ آزمون پیگیری (3ماه بعد از مداخله) (0.001 (P< هر دو بین گروه کنترل و مداخله تفاوت معنادار داشت و در گروه مداخله این تفاوت بیشتر بود. نتیجهگیری : آاموزش مراقبتهای ویژهی روزمرهی زندگی، به مراقبین، در منزل، باعث بهبود عملکرد حرکتی درشت کودکان فلج مغزی 15 تا 72 ماهه میشود. کلید واژهها : فلج مغزی، مراقبتهای ویژهی روزمرهی زندگی، عملکرد حرکتی درشت |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
The effect of “handling training” for caregivers at home and home adaptation on gross motor function of 15-72 months old cerebral palsy children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim : Cerebral palsy is the most common physical disability in childhood. Children with cerebral palsy require long-term therapy for achieving improved motor function. It seems to be a need for treatment and training at home. The purpose of this study was to determine the impact of “handling training” for caregivers at home on the gross motor function of 15-72 months cerebral palsy children. Materials and Methods : In this experimental single-blinded study, 40 children with cerebral palsy (15-72 months old) were recruited from some of Tehran public or private rehabilitation clinics based on pre-determined inclusion criteria, and after matching for child age, type of clinic referred to (public or private), type of cerebral palsy, IQ score, GMFCS level and number of occupational treatment sessions already provided at the rehabilitation clinic. The children were allocated randomly into intervention and control groups. For data collection, a demographic information questionnaire, gross motor function measurement (GMFM66) test and gross motor function classification system (GMFCS) test were used. Data were collected on three occasions: before the intervention, 1.5 months and 3 months after intervention. For intervention, researchers went to the intervention group's homes and explained educations related to handling for caregivers in a 4-hours session. During 3 months, researchers would follow up to implement the intervention. Data were analyzed by one sample k-S, chi-square, independent sample t test, general linear model and analysis of Covariance. Results : There were significant differences in gross motor function of two groups in 1.5 months and 3 months after intervention than before intervention (p< 0.001). There were significant difference in gross motor function improvement in pre-post (1.5 months after intervention) (p=0.006) and pre-follow (3 months after intervention) (p< 0.001) between two groups and was greater in the intervention group. Conclusion : Handling training on caregivers in home improves gross motor function in 15-72 months old cerebral palsy children. Keywords : Cerebra l palsy, Handling, Gross motor function |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Cerebra l palsy, Handling, Gross motor function |
|
نویسندگان مقاله |
زهرا قربانپور | zahra ghorbanpoor msc in occupational therapy, faculty member of tabriz university of medical sciences کارشناسی ارشد کاردرمانی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)
سیدعلی حسینی | seyed ali hosseini ph.d. in occupational therapy, faculty member of rehabilitation research center for pediatric neurology, university of social welfare and rehabilitation sciences دکتری کاردرمانی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
روشنک وامقی | roshank vameghi pediatrician, faculty member of rehabilitation research center for pediatric neurology, university of social welfare and rehabilitation sciences متخصص اطفال، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
مهدی رصافیانی | mehdi rassafiani ph.d. in occupational therapy, faculty member of rehabilitation research center for pediatric neurology, university of social welfare and rehabilitation sciences دکتری کاردرمانی، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات توانبخشی اعصاب اطفال، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
حمید دالوند | hamid dalvand ph.d. student of occupational therapy department, university of social welfare and rehabilitation sciences دانشجوی دکتری کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
پوریا رضا سلطانی | pooria rezasoltani msc in statistics, university of social welfare and rehabilitation sciences faculty member کارشناس ارشد آمار، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی (University of social welfare and rehabilitation sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5021&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|