Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۱

عنوان فارسی هنجاریابی عملکرد روانی معنایی در افراد بزرگسال فارسی زبان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: در برخی از اختلالات، دستیابی به واژه مورد نظر با اشکال مواجه میشود. شیوههای مختلفی جهت ارزیابی فرآیند نامیدن وجود دارد که یکی از آنها روانی کلام میباشد. از آن جا که تاکنون شاخصی برای ارزیابی و درمان این مقوله تعیین نشده است، لذا در پژوهش حاضر به هنجاریابی این توانمندی در افراد طبیعی 69-18 سال فارسی زبان پرداختیم. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی و تحلیلی میباشد که در آن 540 فرد طبیعی 69-18 به 4 گروه به لحاظ سنی (30-18 ، 43-31 ، 56-44 و 69-57) و به 3 گروه به لحاظ تحصیلی(8-0، 12-9 و >12) تقسیم شدند. از افراد خواسته شد تا اسامی مربوط به دسته حیوانات و میوهها را تا آن جایی که به یاد میآورند، هرکدام را به مدت 60 ثانیه ، نام ببرند. کلمات تولید شده توسط افرد ضبط و ثبت شدند تا با استفاده از روش ترویر(Troyer) وبا استفاده از نرم افزار 16 SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. یافته ها:یافتههای حاصل از پژوهش نشان داد که تفاوت میانگین عملکرد روانی معنایی (Semantic fluency)، میانگین اندازه خوشه(cluster) و میانگین تعدادانتقال(switch) در بین دو جنس معنادار نبوده است. اما میانگین عملکرد روانی معنایی(000/0P=) و میانگین تعداد انتقال(000/0P=) در بین گروه های تحصیلی معنادار بوده است. یافته مهم دیگر این بود که تفاوت میانگین عملکرد روانی معنایی(014/0P=)، میانگین تعداد انتقال(000/0P=) و میانگین اندازه خوشه(000/0P=) در بین گروه های سنی معنادار بود. نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عملکرد روانی معنایی و تعداد انتقال با افزایش میزان تحصیلات، افزایش و با افزایش سن، کاهش یافته است. میانگین اندازه خوشه نیز با افزایش سن افزایش یافته اما تحصیلات تأثیری بر آن نداشته است. جنسیت نیز در هیچ موردی تأثیر نداشته است. نتایج حاصل با نتایج سایر مقالات، همخوانی دارد و نتایج متفاوت در برخی از مقالات می تواند به علت تفاوت در تقسیم بندی گروه های سنی و تحصیلی باشد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Normative data of semantic fluency in adult Persian speakers
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: In some disorders, word finding is difficult. There is different ways to assess naming process that verbal fluency is one way. So far has not been an index to verbal fluency assessment and treatment, the aim of this study was to determine normative data of semantic fluency for 18-69 -year – old adult Persian speakers. Materials and Methods: This study was cross sectional and analytic. Participants were 540 normal adults 18-69 -year – old. They were divided in 4 age groups ( 18-30, 31-43, 44-56, 57-69) and 3 educational groups (0-8, 9-12, >12). The peoples were asked to name animals and fruits in 60 seconds, words were recorded and analyzed whit Troyer method and SPSS 16 software. Results: The findings of this study did not show significant differences in semantic verbal fluency, clusters mean and number of switches between two genders. But significant differences were found in semantic verbal fluency (P=0.000) and number of switching (P=0.000) between educational groups. Also significant differences were found in semantic verbal fluency (P=0.014), clusters (P=0.000) mean and number of switching (P=0.000) between age groups. Conclusion: Semantic verbal fluency and number of switching increase by promoting the education but decrease by rising of participant age. Clusters mean increase by rising of participant but the education had not significant effect. Gender had no effect on none of them. The findings of this study are consistent with other studies and difference in findings in some of studies, could cause of different in educational and age partitions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله صبا سیدین | saba seyedin
m.sc student of speech therapy, tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مریم نامدار | maryam namdar
m.sc student of speech therapy, tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آذر مهری | azar mehri
lecturer of speech therapy, faculty of rehabilitation, tehran university of medical sciences
مربی گروه گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مونا ابراهیمی پور | mouna ebrahimi pour
ph.d. student of speech therapy, tehran university of medical sciences
دانشجوی دکتری گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شهره جلایی | shohreh jalaei
assistant professor, faculty of rehabilitation, tehran university of medical sciences
استادیار گروه فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-5004&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات