Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۳۷-۴۳

عنوان فارسی مقایسه ی زمان عکس العمل و مهارت پیش بینی در زنان ورزشکار و غیرورزشکار
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: توانایی­های ادراکی (زمان عکس العمل و مهارت پیش بینی) در عملکرد موفق اکثر فعالیت های روزانه ضروری هستند. قرار گرفتن در محیط­های کاملا داینامیک و غیرقابل پیش بینی ورزشی مانند والیبال شاید بتواند تغییراتی را در میزان این توانایی های ادراکی ورزشکاران در مقایسه با افراد غیرورزشکار ایجاد کند. لذا هدف ازاین مطالعه، مقایسه ی زمان عکس العمل و مهارت پیش بینی والیبالیست ها با افراد غیر ورزشکار بود. روش بررسی: 11 نفر خانم والیبالیست و 11 نفر خانم غیرورزشکار در این مطالعه شرکت کردند. زمان عکس العمل انتخابی شنوایی، زمان عکس العمل انتخابی پیچیده ی شنوایی، زمان عکس العمل انتخابی بینایی، زمان عکس العمل انتخابی پیچیده ی بینایی، مهارت پیش بینی توپ با سرعت بالا، و مهارت پیش بینی توپ با سرعت پایین افراد با تست های کامپیوتری SART (Speed Anticipation Reaction Test) بررسی شد. یافته­ ها: تفاوت آماری معناداری در تست های انتخابی شنوایی و انتخابی پیچیده ی شنوایی بین دو گروه وجود نداشت (05/0< P). والیبالیست ها در تست های انتخابی بینایی، انتخابی بینایی پیچیده، مهارت پیش بینی توپ با سرعت بالا، و مهارت پیش بینی توپ با سرعت پایین بهتر از زنان سالم غیرورزشکار عمل کردند (05/0P<). نتیجه گیری: والیبالیست ها در طی تمرینات ورزشی دانش گسترده ای را در زمینه الگوهای مخصوص عصبی شناختی والیبال به دست می آورند و در شرایط مشابه ورزشی ( مانند تست های عصبی شناختی کامپیوتری) به خاطر استخراج کارآمد این دانش، توانایی های ادراکی بالاتری در مقایسه با افراد غیرورزشکار دارند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of reaction time and anticipatory skill between female athletes and non-athletes
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Perceptual abilities (reaction time and anticipatory skill) are essential for successful performance in daily activities. Training in dynamic and unpredicted sport domains such as volleyball might make changes in perceptual abilities of athletes compared to non-athletes. Therefore, the aim of this study was to compare reaction time and anticipatory skill of volleyball players versus non-athletes. Materials and Methods: Eleven female volleyball players and 11 female non-athletes participated in this study. Auditory choice reaction time, auditory complex choice reaction time, visual choice reaction time, visual complex choice reaction time, anticipatory skill of the high speed of the ball and anticipatory skill of the low speed of ball of both groups were analyzed by a software (Speed Anticipation Reaction Test (SART)). Results: Statistical analysis did not show any significant differences between two groups in both auditory reaction time tests (P> 0.05). However, volleyball players showed better results in visual choice reaction time, visual complex choice reaction time, anticipatory skill of the high speed of the ball and anticipatory skill of the low speed of ball tests (P> 0.05). Conclusion: Volleyball players acquire extensive knowledge of sport specific patterns of perceptual abilities due to experiences within the volleyball domain and due to the efficient extraction of this knowledge in similar conditions such as, computerized neurocognitive tests, they have superior perceptual skills than non-athletes.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله لیلا نوری | leila nuri
msc sport physiotherapy, rehabilitation school, tehran university of medical sciences
دانشجوی کارشناسی ارشد فیزیوتراپی ورزشی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

آزاده شادمهر | azadeh shadmehr
associate professor of rehabilitation school, tehran university of medical sciences
دانشیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

بهروز عطارباشی مقدم | behroz attarbashi moghaddam
assistant professor of rehabilitation school, tehran university of medical sciences
استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

نسترن قطبی | nastaran ghotbi
assistant professor of rehabilitation school, tehran university of medical sciences
استادیار گروه فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-26&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات