Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۲۰-۲۵

عنوان فارسی تکرارپذیری ‌آزمون‌های پوردو پگبورد و‌ تمایز دو نقطه در دانش‌آموزان با اختلال نوشتن رشدی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال نوشتن رشدی یکی از انواع ناتوانی­های یادگیری در دانش­آموزان است. بررسی مهارت حسی و حرکتی دست در این افراد با استفاده از آزمون­هایی که مناسب، عملکردی و نشان­دهنده توانایی واقعی فرد در حرکات ظریف و پیچیده دست باشد، از پیش­نیازهای طرح برنامه درمانی است. از دسته آزمون­های مورد استفاده جهت بررسی مهارت حرکتی و حسی دست، به ترتیب آزمون­های پوردوپگبورد و تمایز دونقطه می­باشد. از این رو هدف این مطالعه، بررسی تکرارپذیری این ­آزمون­ها در دانش­آموزان با اختلال نوشتن رشدی می­باشد. روش‌ بررسی: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی، مهارت­های حسی و حرکتی دست در23 دانش­آموز 11-8 ساله با اختلال نوشتن رشدی در شهر تبریز از طریق آزمون­های پوردوپگبورد و تمایز دو نقطه (به دو صورت استاتیک و دینامیک) ارزیابی شد. جهت بررسی تکرارپذیری بین­جلسه­ای آزمون­ها توسط دو آزمونگر و درون­جلسه­ای با فاصله 1 هفته از ضریب همبستگی درون­گروهی، برای مقایسه مهارت­ها در دختر و پسر، راست دست و چپ دست از آزمون تی مستقل و برای بررسی ارتباط بین مهارت حرکتی با حسی از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته­ ها: ضریب همبستگی درون­گروهی برای آزمون­های پوردوپگبورد و تمایز دو نقطه استاتیک و دینامیک در حالت بین جلسه­ای از 94/0 تا 77/0 و برای حالت درون جلسه­ای از 69/0 تا 92/0 متغیر بود. مهارت حرکتی با مهارت حسی ارتباط معنادار نداشت. نتیجه­ گیری: به علت تکرارپذیری بالا می­توان از این آزمون­ها جهت سنجش مهارت­های حسی و حرکتی و طرح ریزی برنامه درمانی دانش­آموزان با اختلال نوشتن رشدی بهره برد. عدم وجود ارتباط بین مهارت حرکتی و حسی در این بیماران، می­تواند مرتبط با نوع پاتولوژی اختلال نوشتن باشد که مطالعات بیشتری را می­طلبد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Reliability of the Purdue Pegboard and Two-Point Discrimination Tests in School Students with Developmental Dysgraphia
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: Developmental dysgraphia is a kind of learning disabilities in school students. Evaluation of the sensory and motor skills in hand of these persons by appropriate, functional and real tests demonstrates that their fine and complex hand sensory-motor abilities are prerequisites of intervention planning. Purdue Pegboard and Two-Point Discrimination Tests are used for evaluation of the hand motor and sensory skills respectively. This study was aimed to evaluate the test-retest reliability of these tests in students with developmental dysgraphia. Materials and Methods: In this descriptive-analytic study hand sensory-motor skills were evaluated in 23 students with developmental dysgraphia (8-11 years) in Tabriz city by Purdue Pegboard and static and moving Two-Point Discrimination tests. Test-retest reliability of mentioned tests was done between and within examiners via intra-class correlation coefficient and independent t-test was done for the comparison of the skills between girls and boys and right and left-handed students and Pearson correlation coefficient was calculated for the relationship between motor and sensory skills. Results: Intra-class correlation coefficients of Purdue Pegboard, static and moving two-point discrimination tests for inter-session and intra-session reliability were ranged from 0.77 to 0.94 and 0.69 to 0.92 respectively. There was no significant relationship between motor and sensory skills (p>0.05). Conclusion: Because of high reliability of these tests, it can be used them for evaluating the sensory-motor skills and intervention planning in students with developmental dysgraphia. Loss of relationship between motor and sensory skills can be related to the pathology of dysgraphia that needs further researches. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله ناصر حوایی | naser havaei
lecturer of occupational therapy of tabriz university of medical sciences
کارشناس ارشد کاردرمانی جسمانی، عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

ماندانا رضایی | mandana rezaei
phd candidate of tehran university of medical sciences
دانشجوی دکترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

قدمعلی طالبی | ghadamali talebi
assistant professor of tabriz university of medical sciences
دکترای تخصصی فیزیوتراپی، عضو هیئت علمی دانشکده توانبخشی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)

علیرضا فرنام | ali reza farnam
assistant professor of tabriz university of medical sciences
متخصص روانپزشکی، عضو هیئت علمی دانشکده پزشکی تبریز
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تبریز (Tabriz university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-34&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات