|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۶، شماره ۲، صفحات ۳۷-۴۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مهارت تمییز شنیداری کودکان عادی فارسی زبان ۶-۴ ساله |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه وهدف: تمییز شنیداری یکی از اجزاء مهارت های پردازش شنیداری مرکزی یا درک شنیداری می باشد که نقش مهمی در اکتساب وتولید صداهای گفتاری دارد. آزمون تمییز شنیداری یک ابزار غربالگری و ارزیابی این مهارت می باشد. هدف از این مطالعه بررسی روند رشد توانایی تمییز شنیداری در گروه های سنی 6-4 سال کودکان عادی شهر سمنان می باشد. روش بررسی: این مطالعه مقطعی بر روی کودک طبیعی در محدوده سنی 6-4سال شهر سمنان انجام شده است. مهارت تمییز شنیداری در این کودکان توسط آزمون تمییز شنیداری وپمن(نسخه فارسی)، که یکی از عمومی وکاربردی ترین آزمون های تمییز شنیداری می باشد ارزیابی شد. سطح معناداری در این پژوهش/=P در نظر گرفته شد. یافته ها: امتیاز تمییز شنیداری بر اساس صدک 5 و 95 در گرو های سنی 4،5 و6 سال به ترتیب بین 20 و 36، 85/21و 38، 30/23 و35/39 قرار داشت . میانگین تمییز شنیداری کودکان 4 ساله ،بطور معنی داری از کودکان 5 ساله و کودکان 6 ساله کمتر بود(003/0=P). اما بین میانگین نمره تمییز شنیداری 5 و 6 ساله تفاوت معنی داری مشاهده نشد (21/0P= ) .همچنین در این پژوهش بین دوجنس دختر وپسر تفاوت معنی دار مشاهده نشد ( 34/0P= ). نتیجه گیری: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که توانایی کودکان سنین بالاتر در مهارت تمییز شنیداری صداها در مقایسه با کودکان سنین پایین بیشتر میباشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
پردازش شنیداری مرکزی،رشد،آزمون های تمییز شنیداری |
|
عنوان انگلیسی |
Survey of Auditory Discrimination skill in 4-6 years old children in Semnan city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Auditory discrimination is one component of central auditory processing skills or auditory perception, that has an important role in acquisition and production of speech sounds. Auditory discrimination test is a tool for screening or diagnosis of auditory discrimination. The aim of this study is to investigate of auditory discrimination development process in 4-6 years old children in Semnan city. Materials and Methods: This cross-sectional survey was done on 200 normal 4-6 years old children in semnan city. Auditory discrimination skill was evaluated by Wepman auditory discrimination test (WADT) .The level of significancy in this study was 0.05. Results: Auditory discrimination skills based on percentage of 5 and 95 for 4 years old children were 20 and 36, 21.85 and 38 for 5 years old, 23.30 and 39.35 for 6 years old children. There was significant differences between 4 years old children with 5 and 6 years old children In auditory discrimination skill (P=0.003), but there was no significant difference between 5 and 6 years old children(P=0.21). In addition, auditory discrimination test scores between boys and girls were not significant (P=0.34). Conclusion: Results of this study showed that children ability in discrimination of sounds was increased with age. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
جلال بختیاری | jalal bakhtyari department of speech therapy, faculty of rehabilitation, semnan university medical science گروه گفتاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان،ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)
هوشنگ دادگر | hosshang dadgar department of speech therapy, faculty of rehabilitation, tehran university medical scienc گروه گفتاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سیداحمدرضا خاتون آبادی | ahmad reza khatoonabadi department of speech therapy, faculty of rehabilitation, tehran university medical scienc گروه گفتاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران،ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
راهب قربانی | raheb ghorbani department of social medicine, semnan university medical science گروه پزشکی اجتماعی،دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی سمنان،ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی سمنان (Semnan university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-36&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|