|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۲۳-۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تاثیر دستورات کلامی بر اختصاص توجه به تکلیف کنترل وضعیتی در افراد جوان سالم |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: در مطالعات تکالیف دوگانه اهمیت منابع شناختی در کنترل وضعیتی نشان داده شده است، با این وجود نقش دستورات کلامی در چگونگی تخصیص منابع توجهی چندان روشن نیست. لذا هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر دستورات کلامی مختلف بر عملکرد وضعیتی جوانان بود.روش بررسی: مطالعه مقطعی حاضر بروی 20 جوان با میانگین سنی (31/3 ± 95/23) سال انجام شد. تکالیف وضعیتی شامل ایستادن با / روی سطح فوم، و ایستادن با پا های پشت هم روی سطح سخت بودو تکلیف شناختی، زمان عکسالعمل انتخابی بود. تکالیف دوگانه تحت سه دستور مختلف توجه به تکلیف شناختی/ توجه به تکلیف تعادلی و توجه برابر مورد سنجش قرار گرفتند.یافتهها: برای مقایسه عملکرد وضعیتی تحت دستورات مختلف از آزمون آنالیز واریانس یکطرفه استفاده شد در شاخص طول مسیر و همچنین عملکرد وضعیتی تحت دستورات مختلف در وضعیت ایستادن با پاهای مجاور هم روی سطح سخت و روی سطح فوم و تاندم ایستادن روی سطح سخت در شاخص سرعت متوسط تفاوت معنادار نداشت( 05/0p)نتیجهگیری: در تکالیف وضعیتی خودکار، دستوارت مختلف بر نحوه اختصاص منابع توجهی به کنترل وضعیتی، تاثیر ندارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کنترل وضعیتی،توجه داخلی،توجه خارجی،خودکار |
|
عنوان انگلیسی |
The effect of verbal instructions on allocation of attention on postural control in young adults |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim: The importance of cognitive resources was shown in dual task studies of postural control. However, there was no definite evidence on how verbal instructions influence the allocation of attention to postural control. Therefore, the objective of this study is to explore the effect of verbal instructions on postural performance.Materials and Methods: this Cross-sectional study was performed in 20 young adults (23.95 ± 3.31). Parallel standing/ hard surface, parallel standing/ foam surface, tandem standing/ hard surface were used as postural tasks and the choice reaction time task were conducted as cognitive task. Dual- task performance was measured under three different instructions including to pay attention to cognitive task, to postural task, and equal attention to both tasks. Results: Comparing the performance of postural tasks under three different instructions were conducted by One-way ANOVA and showed in parallel standing on hard surface (p=0.831), parallel standing on foam (p=0.433), tandem standing on hard surface (p=0.912) for path length of COP and instructions in parallel standing on hard surface (p=0.308), parallel standing on foam (p=0.414), tandem standing on hard surface (p=0.867) for mean velocity were not significant. Postural performance in single and dual task conditions was significant only in parallel standing/ foam surface (p=0.046).Conclusion: various instructions could not influence the amount of attention allocated to automatic postural tasks. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه بذرافکن | fateme bazrafkan m.sc of occupational therapy کارشناس ارشد کاردرمانی
افسون حسنی مهربان | afsoun hassani mehraban assistant professor of tehran university of medical science استادیار گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، گروه آموزشی کاردرمانی و مرکز تحق سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
قربان تقی زاده | ghorban taghi zadeh lecturer of tehran university of medical science مربی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مهدی علیزاده | mahdi ali zadeh lecturer of tehran university of medical science مربی گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-72&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|