Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۴، شماره ۳، صفحات ۲۳-۲۸

عنوان فارسی بررسی مقایسه‌ای نقش آگاهی صرفی در سرعت ، صحت و درک خواندن کودکان نارساخوان و عادی پایه دوم دبستان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: نارساخوانی نوعی اختلال یادگیری زبانی است که منجر به نقایصی در زبان نوشتاری از جمله خواندن و هجی کردن می گردد. این گروه از کودکان در زمینه های نحوی، صرفی ،واجی ،معنایی و کاربرد شناختی آسیب دیده اند.در همین راستا به بررسی حوزه ی دانش صرفی به عنوان یکی از جنبه های موثر بر مولفه های خواندن( سرعت ، صحت و درک ) که در این کودکان دچار نقص شده است، پرداخته ایم. روش بررسی: در این مطالعه 27 دانش آموز نارسا خوان و 57 دانش آموز عادی در پایه دوم دبستان شرکت داشتند. وجود یا عدم وجود نارساخوانی با انجام آزمون خواندن و نارسا خوانی نما تعیین شده و همچنین وجود یا عدم وجود اختلالات زبانی در هر دو گروه از آزمون رشد زبان TOLD استفاده گردید . آزمون آگاهی صرفی به منظور بررسی دانش صرفی و نیز از متن های خرده آزمون درک متن ( شامل متن مشترک و متن اختصاصی 1 و2) در آزمون نما جهت تعیین سرعت ، صحت و درک خواندن مورد استفاده قرار گرفت.داده های حاصل با کمک روش‌های آمار استنباطی مانند آزمون ضریب همبستگی خطی پیرسن و اسپیرمن، آزمون نرمال بودن کلموگروف- اسمیرنف و آزمون T-test مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در کل نمونه ضریب همبستگی آگاهی صرفی و سرعت خواندن مورد نظر91/0 -،بین آگاهی صرفی و صحت خواندن 95/0و بین آگاهی صرفی و درک خواندن92/0 بدست آمد. این مقادیر نشان می دهد که بین آگاهی صرفی با هر یک از مولفه های خواندن همبستگی بالا می باشد. ضریب همبستگی در گروه کودکان نارساخوان به ترتیب فوق 68/0-و 14/0و 10/0 بوده که نشان دهنده ی معنادار نبودن این ارتباط در گروه کودکان نارساخوان است. همچنین آزمون T-test نشان داد که بین مهارت آگاهی صرفی ، مهارت درک خواندن ،مهارت سرعت خواندن و نیز مهارت صحت خواندن در دو گروه عادی و نارساخوان تفاوت معنا داری دیده می شود. نتیجه گیری:آگاهی صرفی،سرعت، صحت و درک خواندن در کودکان نارسا خوان در مقایسه با کودکان عادی در سطح ضعیف تری قرار دارد و به عنوان یکی از جنبه های زبانی است که می تواند بر سرعت ، صحت و درک خواندن تاثیر گذار باشد با وجود این در گروه کودکان نارساخوانی که مشکلات خواندن آنها در سطح کلمه است(مانند گروه نارساخوان نمونه مورد مطالعه)،آگاهی صرفی نقش تاثیر گذاری در مهارت های خواندن آنها از جمله سرعت، صحت و درک نخواهد داشت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparitive study of the role of morphological awareness in accuracy, speed and comprehension of reading in dyslexic and normal children in second grade of primary school
چکیده انگلیسی مقاله  Background and aim: Dyslexia is a language learning disorder which leads to some impairment in written language including reading and spelling. Children with dyslexia are mostly suffering in areas like Morphology, Phonology, semantic and pragmatic. Thus the main purpose of this study is to investigate the morphological awareness, as a significant aspect in reading components (Speed, accuracy and understanding) in which the children are impaired. Material and Methods: In the current study, 27 dyslexic students and 57 normal students in second grade of primary school participated. Existence of dyslexia was determined through administrating a reading test of "Nama", and in order to be sure that none of the students of normal group has language deficit, the language development test "TOLD" was administrated on normal students. In order to assess morphological knowledge of participants, a morphological awareness test was administrated too. In addition to determine the reading speed, accuracy and comprehension, the "NAMA" subtests were employed. Data obtained, were analyzed with the help of inferential statistical methods such as linear Pearson correlation coefficient test, Spearman test, Normal Kolmogrov - Smirnov test, T-test and linear regression test (ANOVA). Result: Correlation coefficient between morphological awareness and reading speed in whole sample was calculated to be -0.9158, that of morphological awareness and reading accuracy was 0.9514, and that of morphological awareness and reading comprehension was 0.926. This shows significant correlation among morphological awareness and components of reading skill. While the same correlation coefficients, in dyslexic children were respectively -0.689, 0.1403 and 0.1062. It shows that there was not significant relationship in dyslexic children. The T-test also indicated that morphological awareness, reading comprehension skills, reading speed and reading accuracy skills had significant meaningful differences between two groups. Conclusion: morphological awareness, reading speed, accuracy and comprehension, were in a lower level among dyslexic children in comparison with normal children, and this can be regarded as one linguistic aspect that can be effectual in reading speed, accuracy and comprehension. However among the dyslexic children whose difficulties were limited to the word level (e.g. dyslexic group sample), morphological awareness did not have any influence on their reading skills.Key words: Morphological awareness, reading speed, reading accuracy,reading comprehension, dyslexia
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله حمیده قایمی | hamideh ghaemi
msc of speech therapy
کارشناس ارشد گفتار درمانی – دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

زهرا سلیمانی | zahra soleymani
lecturer of tehran university of medical sciences
عضو هیئت علمی گروه گفتار درمانی - دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

هوشنگ دادگر | hoshang dadgar
lecturer of tehran university of medical sciences
عضو هیئت علمی گروه گفتار درمانی - دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-90&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات