|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۱۶-۲۱
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی ارتباط حرکات تکراری و متناوب دهان با سرعت گفتار و خواندن در دانش آموزان طبیعی شهر تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بر اساس بررسی های گذشته در بسیاری از اختلالات گفتار و زبان، سرعت حرکات تکراری و متناوب دهان یعنی دیادوکوکینزیس کاهش یافته است. این طور تصورمی شود که بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار ارتباط وجود دارد. از این رو هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرعت دیادوکوکینزیس و سرعت گفتار و خواندن در افراد طبیعی بود. روش بررسی: این پژوهش توصیفی - تحلیلی روی 100 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم شهر تهران انجام شد.ابتدا غربالگری آزمودنیها در زمینه تک زبانه بودن، نداشتن اختلالات گفتار و زبان و نداشتن اختلالات عصب شناختی و رفتاری انجام شد و بعد مهارت خواندن و سرعت گفتار و حرکات متناوب دهان در آزمودنیها بررسی گردید. جهت بررسی مهارت خواندن از متن کتاب فارسی پایه پنجم ابتدایی و برای گرفتن نمونه گفتاری از فرایند تعریف داستان و برای بررسی حرکات متناوب دهان از معیار فلچر استفاده گردید. برای ثبت و اندازهگیری زمان از نرم افزار Cool Edit استفاده شد. برای توصیف دادهها آمار توصیفی و برای تجزیه و تحلیل داده ها، آزمون t زوجی به کار گرفته شد. یافته ها: در تکالیف دیادوکوکینزیس بیشترین سرعت به ترتیب مربوط به تک هجایی /tâ/،و سپس هجاهای /pâ/ و / /kâبود( به ترتیب 96/3 ، 01/4 و 52/4 ). میانگین سرعت خواندن 93/3 هجا در ثانیه و سرعت گفتار آزاد 53/3 هجا درثانیه بود. بین سرعت گفتار آزاد و تکالیف دیادوکوکینزیس ارتباطی یافت نشد. اما بین سرعت خواندن و برخی از تکالیف دیادوکوکینزیس /kâ/ ) 02/0=P P=0/02 / pâtâkâ/, ) ارتباط معنیداری مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان می دهد به علت پیچیدگی و تفاوت مهارتهایی مانند گفتار آزاد ؛ارتباط معنی داری بین سرعت گفتار آزاد و سرعت دیادوکوکینزیس وجود ندارد. اما بین سرعت خواندن و دیادو کوکینزیس در بعضی از تکالیف ارتباط معنی داری وجود دارد. همچنین نتایج پژوهش نشان میدهد که سرعت دیادوکوکینزیسبا جایگاه تولید صدا مرتبط است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سرعت گفتار،سرعت خواندن،دیادوکوکینزیس،پایه پنجم ابتدایی |
|
عنوان انگلیسی |
A Comparitive study of Diadochokinesis and the rate of reading and speech in normal students of Tehran city |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Children with speech and language disorders have a reduced diadochokinesis rates.. The purpose of this study was to compare the oral diadochokinesis with rate of speech and reading in normal students. Materials and Methods: One hundred of fifth grade female students were participated in this descriptive - comparative study. All subjects were native speakers of persion who passed an informal screening test of articulation and speech. None of subjects had a history of speech, hearing, behavioral and neurological disorders. The subjects were asked to read a text of their book, tell a story and perform some oral diadochokinesis tasks (flecher`s criterion).The time was measured by Cool Edit. Descriptive statistics and compared t-test were used for analysis . Results : the syllable / tâ /had the highest rate of diadochokinesis , while the syllables /pa/ and / kâ/ were in the next orders ( 3.96,4.01, 4.52).The rate of reading was higher than the rate of talking. There was a significant relationship between the reading rate and diadochokinesis in / kâ / (P=0.02) and / pâtâkâ / (P=0.02) Conclusion: the results indicate that there is no relation between the rate of speech and diadochokinesis but there is a significant relation between Reading rate and diadochokinesis in some tasks.. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Diadochokinesis,Speech rate, Reading rate, Fifth Grade |
|
نویسندگان مقاله |
حوریه احدی | h ahadi msc of speech therapy دانشجوی دکتری، دانشگاه پیام نور
بهمن زندی | b zandi full professor of pauam noor university of medical sciences عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور
محمد شاهبداغی | mr shahbodaghi lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
مریم مخلصین | m mokhlesin msc of speech therapy کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سقراط فقیه زاده | s faghih zadeh full professor of tarbiat modares university استاد دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-98&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|