|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۳۰-۳۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تعیین روایی و پایایی چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی و مقایسه امتیاز آنها بین دانش آموزان لکنتی و غیرلکنتی ۱۱-۶ سال |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: لکنت تلفیقی از تظاهرات بیرونی و قابل مشاهده یعنی اشکال خاص گسیختگی های کلامی و رفتارها و واکنش های درونی است که این اشکال شامل عواطف منفی مربوط به گفتار، رفتار های ارادی برای اجتناب، فرار یا پنهان کردن گسیختگی گفتار و طرز تلقی نادرست درقبال گفتار می باشد. وقایع درونی فقط می تواند توسط فرد لکنتی گزارش شود و با ادراک شنونده قابل توجیه نیست. تظاهرات درونی و بیرونی مربوط به این اختلال و اثرات متقابل آنها باید به طور کامل ارزیابی شوند، تا بتوان به اهداف درمانی دست یافت. هدف این تحقیق تعیین پایایی و اعتبار آزمون هایی بود که واکنش های درونی کودک لکنتی را نشان می داد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی- تحلیلی، روی 96 دانش آموز لکنتی و غیر لکنتی 11-6 سال اجرا شد . بعد از معادل سازی پرسشنامه به زبان فارسی ، روایی آزمونها با استناد به نمره دهی 10 صاحبنظر مشخص گردید. برای پایایی آزمونها، دانش آموزان آزمونها را دو بار در فاصله 25 روز اجرا نمودند. برای پایایی سه روش استفاده گردید: 1. مقایسه میانگین نمرات آزمونها در دو مرحله 2. بررسی ضریب همبستگی 3. بررسی ضریب تکرارپذیری . سپس توسط آزمونهای پارامتریک و غیرپارامتریک(تی زوجی،اسپیرمن،پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفت. همچنین برای مقایسه میانگین نمرات آزمونهای کودکان لکنتی و غیر لکنتی از روش تی مستقل استفاده گردید. یافته ها: بین میانگین نمره هر دو آزمون چک لیست رفتاری و طرز تلقی ارتباطی در دو مرحله در هر دو گروه لکنتی و غیر لکنتی تفاوت آماری معنی داری وجود نداشت. همچنین میانگین نمره این آزمونها، بین گروههای لکنتی وغیر لکنتی تفاوت معناداری داشت.(000/0=P). نتیجه گیری: چک لیست رفتاری و آزمون طرز تلقی ارتباطی (بازبینی شده) در دانش آموزان لکنتی دارای پایایی و روایی می باشد و همچنین این دو آزمون نقش تمایزدهندگی در دو گروه لکنتی و غیر لکنتی دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
لکنت،چک لیست رفتاری،طرز تلقی ارتباطی،روایی،پایایی |
|
عنوان انگلیسی |
Reliability and Validity of |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Stuttering contains speech disruption or observed behaviors and inner reactions of speech- associated or emotional, disruptive, coping, and attitudinal reactions. Inner events can be reported by the person who stutters but can not be reliably defined by listener perceptions. Both the disorder's directly observable and inner elements and their interactive effects need to be fully assessed to achieve to clinically deals. This study investigates validity and reliability of the tests about inner events in stuttering children.Materials & Methods: This descriptive and analytical study was performed on 96 stuttering and non stuttering students in 6-11 (similar in age and sex). After Persian equalization of questionnaire and verifying, tests validity are scored by 10 experts. In order to tests reliability, children performed tests in two stages (25 days interval). Three methods were used: 1.comparsion between the mean tests scores in two stage 2.Investigation of correlation between two stages. 3. Investigation of results reliability (ICC). The data were analyzed by parametric and non-parametric statistical tests (paired t-test, spearman and pearson).Independent t-test were used in order to compare the mean tests scores between stuttering and non- stuttering children. Results: Although there was different between the mean BCL and CAT scores of stuttering and non stuttering children but this between group difference is not statistically significant (p>0.05) . The mean BCL and CAT scores between two group (stuttering and non-stuttering) was statistically significant (p< 0.05). Conclusion: Behavioral checklist and communication attitude tests changed in stuttering children at 6-11 age. Both are valid and reliable and these tests distinguish between stuttering and non stuttering children. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرجس حسین زاده | n hossein zadeh msc of speech therapy کارشناس ارشد گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد شاهبداغی | mr shahbodaghi lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه گفتار درمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهره جلایی | s jalaei assistant professor of tehran university of medical sciences استادیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-100&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|