Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۴، شماره ۱، صفحات ۶۰-۶۶

عنوان فارسی بررسی تاثیر شرایط انجام وظیفه دوگانه همزمان با تجویز کفی گوه ای بر ثبات وکنترل پوسچر ایستادن در کودکان مبتلا به فلج مغزی همی پلژی
چکیده فارسی مقاله زمینه وهدف: در کودکان همی پلژی تفاوت در تون پوسچرال دو سمت بدن وجود دارد. بدیهی است که یک ایستادن غیر متقارن ، همراه با تحمل وزنی که عمدتأ روی سمت مبتلا است می تواند فرد همی پارتیک را در معرض ریسک افتادن قرار داده و ایجاد بی ثباتی کند. در افراد همی پلژی اساسی ترین تمرینهای درمانی به نظر می آید که یکپارچه کردن دو سمت بدن باشد. گر چه ایستادن ثابت یک وظیفه پوسچرال نسبتاً ساده است اما بصورت نیمه خودکار توسط مراکز مغزی و نخاعی کنترل می شود؛ و ثابت شده که ایستادن ثابت هم نیازمند منابع شناختی است. بنابراین، کنترل پوسچرال به تعامل سیستم اسکلتی - عضلانی با سیستم عصبی نیاز دارد . روش بررسی: دراین کارآزمایی بالینی(قبل و بعد) 20 کودک همی پلژی اسپاستیک 5 تا 12 ساله در حالتهای با استفاده از کفی گوه ای خارجی و بدون استفاده از کفی گوه ای خارجی و در هر یک از این دو حالت با انجام وظیفه شناختی و بدون انجام آن در مرکز صفحه نیرو در وضعیت ایستاده با بیشترین ثبات قرار میگرفتند. از تست حافظه کوتاه مدت عددی بعنوان تکلیف شناختی استفاده شد. میانگین دامنه نوسانهای قدامی-خلفی و داخلی-خارجی و میانگین سرعت نوسانات و ناحیه آن بعنوان متغیر وابسته کنترل پوسچرال و تعداد اشتباهات در بیاد آوری زنجیره اعداد تصادفی بعنوان متغیر وابسته وظیفه شناختی ثبت می‌شد. یافته ها: اثر تجویز کفی بر دامنه جابجایی طرفی) 015/0 (P=و بر سرعت) 005/0 (P=و سطح جابجایی) 007/0 (P= معنی دار بود. اثر اعمال وظیفه شناختی بر روی متغییر های دامنه جابجایی قدامی-خلفی ) 014/0 (P=و طرفی) 014/0 (P=و بر سرعت) 002/0 (P=و سطح جابجایی) 002/0 (P=معنی دار بود. اما کفی گوه ای توانسته بود از تاثیر آن بکاهد. نتیجه گیری: تجویز کفی گوه ای 5 درجه در پای سالم می تواند فاکتورهای کنترل پوسچرال را به خوبی تحت تاثیر قرار دهد. بنابراین می تواند به منظور بهبود پوسچر در کودکان همی پلژی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله وظیفه دوگانه،کنترل پوسچر،فلج مغزی همی پلژی،تعادل،کفی گوه ای

عنوان انگلیسی The Effect of Dual Task Condition Concurrently with Wedge on Postural Control of Standing in Hemiplegic Cerebral Palsy
چکیده انگلیسی مقاله Background and Aim: in hemiplegic children Postural tone of the two sides of body is different. Once, asymmetric stance is a typical state in individuals' with unilateral pain and/or paresis and standing is with weight bearing on the stronger side. Obviously, an asymmetric stance with majority of weight bearing on the affected side can counter faces individual with the falling risk and causes instability. It seems coordinating of the two sides of body is the most vitally important therapeutic exercises in hemiplegic patients. Although stable stance is a simple postural task but it's controlled semi-automatically by cortical and spinal centers. It is established that stable standing, also demands cognition resources. So, postural control demands the interaction between musculoskeletal and nervous systems. Material and method: In this clinical trial (before-after) 17 children 5-12 years old with spastic hemiplegia were participated. The subjects stayed in the center of force plate with the most stable standing position while using /not-using lateral wedge and in each state with/without doing cognition task. Short- memory test of digit span used as dual task condition. The mean range of fore-after and mediolateral sway and velocity and area as postural control independent variables and error measures in recalling of randomized digit chain as cognition task independent variables were registered. Results: The wedge affected Rsw (P=0.015), Area (P=0.007) and Vm (P=0.005) significantly. Dual task also had significant effect on Rfa (P=0.014), Rsw (P=0.014), Area (P=0.002) and Vm (P=0.002). But the wedge declines its effect properly. Conclusion: The results represent that a 5º lateral wedge applied to the unaffected limb, can improve factors of postural control even in Dual tasking thus The wedge can be used with a good effect on the posture of hemiplegic children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیما مرادی | s moradi
m.sc of occupational therapy
کارشناس ارشد کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سعید طالبیان مقدم | s talebian
associate professor of tehran university of medical sciences
دانشیار گروه آموزشی فیزیو تراپی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهدی عبدالوهاب | m abdolvahab
lecturer of tehran university of medical sciences
مربی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

شهره جلایی | sh jalaei
ssistant professor of tehran university of medical sciences
استادیار دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

محمود جلیلی | m jalili
lecturer of tehran university of medical sciences
مربی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

لیلا دهقان | l dehghan
lecturer of tehran university of medical sciences
مربی گروه کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سارا بیات | s bayat
m.sc of occupational therapy
کارشناس ارشد کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشکاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-105&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات