|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۶-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تشخیص قسمت های مختلف بدن در کودکان ۴-۱ ساله شرق تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: رشد و تصور از بدن به موازات رشد حسی حرکتی است. ارزیابی مناسب رشدی در کشورهای غربی انجام شده ولی اغلب آنها برای نژادهای مختلف طراحی نشده و یا اگر هم شده، اطلاعات کافی در دسترس نیست لذا بر آن شدیم که به یکی از مقولههای مهم رشدی بدن یعنی شناخت اعضای بدن بپردازیم. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی تحلیلی از نوع مقطعی برروی 90 کودک(46 دختر،44پسر) درمنطقه شرق تهران انجام شد.کودکان مورد ارزیابی4- 1ساله بودند. پس از پر کردن پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک توسط مربیان مهد کودک، بخش دوم که شامل نام اجزا بدن خود و عروسک به منظور تعیین تعداد اجزا اشاره شده برای کسب نمره نهایی بود تکمیل گردید. یافته ها: نتایج نشان داد که اختلاف معناداری(P< 0.0001) بین سه گروه سنی وجود دارد. همچنین هیچ اختلاف معناداری(P>0.05) ما بین دو گروه جنسی (پسرها و دخترها) در میانگین نمرات شناسایی بدن خود و عروسک در تمامی گروههای سنی وجود نداشت. و در نهایت هیچ اختلاف معناداری(P=0.12) ما بین شناسایی بدن خود و بدن عروسک وجود ندارد. نتیجه گیری: کودکانی که در شناسایی قسمتهای بدن خود ناتوان هستند ممکن است شانس بیشتری برای تاخیر در زبان، شناخت و رشد شمای بدن داشته باشند و بایستی ارزیابی و غربالگری بشوند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شناسایی قسمت های مختلف بدن،رشد کودک،تصور از بدن،پزشکی کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Body Part Identification in 1 to 4 years old children (East of Tehran) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Back ground and aim: The development of body parts identification is parallel with the development of sensory motor. The proper evaluation of developmental is done in western countries, but they are not designed for different races, therefore we decide to survey about body part identification in Tehran. Materials and Methods: This study performed on 90 children (46 girls and 44 boys) of 1-4years old in east of Tehran with cross sectional design. The first demographic questionnaire was completed by chief nursery and then the second section of questionnaire which was consisted of self body and doll body parts identification, filled in order to determine the number of parts pointed for obtaining of total grade survey on the children and dolls bodies. Results: The findings showed that there were significant difference between three group of age (P< 0.0001). There was no significant differences between two gender groups (boys and girls) in scores mean of self and doll bodies identification in all age groups (P>0.05). In final there was no significant difference between body identification on self body and doll body (P=0.12). Conclusion: Children who are unable to point to body parts may be at risk for delays in language, cognition, and body scheme development and should be screened or evaluated further. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
شهلا رفیعی | sh rafiee 1- lecturer of tehran university of medical sciences کارشناسی ارشد آموزش بهداشت، کارشناس آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
قربان تقی زاده | g taghizadeh lecturer of tehran university of medical sciences کارشناسی ارشد کاردرمانی، گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
حسین کریمی | h karimi lecturer of tehran university of medical sciences دانشیار گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
ثریا رحیم زاده رهبر | s rahimzadeh rahbar lecturer of tehran university of medical sciences کارشناسی ارشد فیزیوتراپی، مربی آموزشی دانشگاه علوم پزشکی ایران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی ایران (Iran university of medical sciences)
مایده اشرافی | m ashrafi assistant professor of tehran university of medical sciences دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی (Shahid beheshti university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-127&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|