|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۱۲-۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی مقایسه ای بسامد واژگان پایه کودکان لکنتی و غیرلکنتی در مقطع ابتدایی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: بر طبق مطالعات مختلف، کودکان لکنتی نسبت به کودکان غیر لکنتی عملکرد واژگانی (درکی و بیانی) کاهش یافته ای دارند. یادگیری فعل نقش محوری در مفهوم سازی ساختار نحوی بازی میکند. کودکان لکنتی به طور معنادار افعال کمتر و تنوع فعلی کمتری دارند، اما تفاوتی در استفاده از افعال چند منظوره کلی ندارند. در حقیقت کودکان لکنتی نسبت به کودکان غیر لکنتی از افعال کمتری استفاده می کنند و کاربرد کم فعل عامل اساسی است که منجر به اختلاف مشاهده شده در تنوع کلی واژگان میشود. اگر کودکان لکنتی از افعال کمتری استفاده کنند، متوسط طول گفته نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد. با توجه به چالش یادگیری افعال در کودکان لکنتی ارزیابی تنوع واژگانی درکودکان گام مهمی است. روش بررسی : مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود ونمونههای این پژوهش از مراجعان به کلینیکهای گفتار درمانی انتخاب شدند که شامل 57 فرد غیر لکنتی و 13 فرد لکنتی مقطع ابتدایی بودند. از آنجا که برخی عوامل مثل اختلالات عصب شناختی، اختلالات زبان، مردودی بودن و کوررنگ بودن میتواند بر بسامد واژگان پایه اثر داشته باشد، لذا در معیار ورود به این عوامل دقت زیادی شده است و از افراد حایز شرایط آزمون گرفته شد. سپس برای به دست آوردن بسامد واژگان پایه در کودکان لکنتی و غیر لکنتی از آزمون تولیدی و آزمون ادراکی واژه استفاده شد. و بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله اسم، فعل و صفت ثبت گردید. یافته ها: یافته های حاصل از تحقیق حاکی از آن بود که میانگین بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله اسم در کودکان لکنتی کمتر از کودکان غیر لکنتی بود و میانگین دو گروه در بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله اسم اختلاف معنادار آماری داشت. هر چند که میانگین بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله صفت در کودکان لکنتی کمتر از کودکان لکنتی بود، اما میانگین دو گروه در بسامد واژگان درکی وبیانی در مقوله صفت اختلاف معنادار آماری نداشت. میانگین بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله فعل در کودکان لکنتی کمتر از کودکان غیر لکنتی بود، اما میانگین بسامد واژگان بیانی در مقوله فعل بین دو گروه اختلاف معنادارآماری نداشت و اختلاف معنادار آماری درمیانگین بسامد واژگان درکی در مقوله فعل بین دو گروه مشاهده شد. نتیجه گیری: نتایج حاصل از تحقیق حاضر بیانگر این بود که بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله اسم در کودکان لکنتی به طور معنادار کمتر از کودکان غیر لکنتی است و لکنت بر بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله اسم موثر است. بسامد واژگان بیانی در مقوله فعل در کودکان لکنتی اختلاف معناداری با کودکان غیرلکنتی ندارد و لکنت بر بسامد واژگان بیانی در مقوله فعل موثر نیست ولی بسامد واژگان درکی در مقوله فعل در کودکان لکنتی به طور معنادار کمتر از کودکان غیر لکنتی است و لکنت بر بسامد واژگان درکی در مقوله فعل موثر است. بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله صفت در کودکان لکنتی اختلاف معناداری با کودکان غیر لکنتی ندارد و لکنت بر بسامد واژگان درکی و بیانی در مقوله صفت موثر نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژگان پایه،واژه های ادرکی،واژه های تولیدی،لکنت |
|
عنوان انگلیسی |
A comparative study of core vocabulary frequency in children who Stutter and who do not stutter in primary school |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Several recent studies have suggested that young children who stutter tend to show depressed lexical performance relative to peers. Children who stutter was produced fewer total verbs and fewer different verbs than peers did, but these differences can not be attributed to increased general all-purpose verb use. Production of gap verbs was similar between the groups. The fact that the children who stutter produce significantly fewer verbs in their samples relative to peers and overall lexical diversity would be impacted by children who stutter producing fewer total and fewer different verbs. Likewise, if children who stutter produced fewer verbs than peers did, mean length utterance should be impacted, as well due to challenge in learning verbs in children it is important to assess lexical diversity in children. Material and Methods: This research was a descriptive-analysis study and cases was selected in speech therapy clinics that conducted on 57 non-stutter children and 13 stutter children (primary school).Due to effects of some distortion factors on the frequency of core vocabulary, we have some exclusion criteria such as: neurological disorders, language disorder, color blinded and etc. The qualified subject entered the test. Then stutter's children implemented 100 words test to access in percent and severity of stuttering. Comparison of frequency of core vocabulary implemented by word articulation test and word perceptive test and we register frequency of perceptive and expressive vocabulary in noun, verb and adjective category. Result: The result of this study reveal that mean of frequency of expressive and receptive vocabulary in noun category in stutter children is lesser than non stutter children. There was significant difference between stutter children and non stutter children in frequency of expressive and receptive vocabulary in noun category. The mean of frequency of expressive and receptive vocabulary in adjective category in stutter children is lesser than non-stutter children. There was not significant difference between stutter children and non stutter children in frequency of expressive and receptive vocabulary in adjective category. The mean of frequency of expressive and receptive vocabulary in verb category in stutter children is lesser than non-stutter children. But there was not significant difference between stutter children and non stutter children in frequency of expressive vocabulary in verb category. There was significant difference between stutter children and non stutter children in frequency of receptive vocabulary in verb category. Conclusion: :The results of this research indicate that frequency of expressive and receptive vocabulary in noun category in stutter children is significantly lesser than non-stutter children and stutter effect on frequency of expressive and receptive vocabulary in noun category. The frequency of expressive vocabulary in verb category in stutter children was not significantly lesser than non stutter children but frequency of receptive vocabulary in verb category in stutter children is significantly lesser than non stutter children and stutter effect on frequency of receptive vocabulary in verb category. The frequency of expressive and receptive vocabulary in adjective category in stutter children was not significantly lesser than non stutter children and stutter does not effect on frequency of expressive and receptive vocabulary in adjective category. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Core vocabulary,Perceptive words,Expressive words,Stuttering |
|
نویسندگان مقاله |
فرهاد سخایی | farhad sakhaei msc of speech therapy کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد شاهبداغی | mohammad shahbodaghi lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سقراط فقیه زاده | soghrat faqihzadeh full professor of tarbiat modares university استاد گروه آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
شهین نعمت زاده | shahin nematzadeh professor of linguistic, alzahra university استاد زبان شناسی دانشگاه الزهرا سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه الزهرا (Alzahra university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-128&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|