|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۳۴-۳۹
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی درونی گروه آموزشی کاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه وهدف: ارزشیابی یک برآورد یا تخمینی از تواناییهای بالقوه و بالفعل میباشد. فرایند ارزیابی درونی به ویژه در سطح گروه آموزشی میتواند به عنوان یکی از ساز وکارهای موثر در کیفیت آموزش باشد. هدف از این پژوهش تعیین سطح عوامل تشکیل دهنده گروه کاردرمانی و تعیین نقاط قوت ، ضعف ، فرصتها وتهدیدها بود که جهت ارتقائ برنامه ها وفعالیتهای گروه کاردرمانی استفاده می شود. روش بررسی: پژوهش از نوع توصیفی - تحلیلی بود. دراین ارزیابی نه عامل مورد بررسی قرارگرفت که عبارت بودند از : 1- رسالتها واهداف 2- ساختار سازمانی ومدیریت 3- هیات علمی 4- دانشجویان 5- فرآیند تدریس ویادگیری 6- دوره های آموزشی و برنامه درسی 7- دانش آموختگان 8- امکانات و تجهیزات آموزشی وپژوهشی 9- پژوهش. بررسی از طریق پرسشنامه بوده و جمع آوری اطلاعات هر پرسشنامه بر حسب حوزه مورد ارزیابی انجام شد. نتایج بر حسب درصد بیان گردید که مقادیر کمتر از 9/49 درصد نامطلوب و بین 50 تا 9/74 درصد مطلوب و بیشتر از 75 درصد بسیار مطلوب تفسیر شد. یافته ها: یافته های نه عامل مورد بررسی در تحقیق حاضر به قرار ذیل بود: عامل رسالتها و اهداف در سطح بسیار مطلوب (امتیاز 06/4، 2/81 درصد)، ساختار سازمانی و مدیریت در سطح بسیار مطلوب (امتیاز 95/3، 79 درصد)، هیات علمی در سطح مطلوب (امتیاز 63/3، 6/72 درصد) ، دانشجویان در سطح مطلوب (امتیاز 1/3، 62 درصد)، دوره های آموزشی و برنامه های درسی در سطح مطلوب (امتیاز 56/3، 2/71 درصد)، دانش آموختگان در سطح نامطلوب (امتیاز 25/2، 45 درصد)،امکانات و تجهیزات آموزشی وپژوهشی در سطح مطلوب (امتیاز 18/3، 6/63 درصد)، پژوهش در سطح مطلوب (امتیاز 11/3، 2/62 درصد) و کیفیت درمان در سطح بسیار مطلوب (امتیاز 22/4، 4/84 درصد) قرار گرفت. همچنین از کل عوامل مورد ارزشیابی گروه کاردرمانی، در مجموع( امتیاز 44/3 ،1/68 درصد) را بدست آورد. نتیجه گیری: با توجه به یافتههای ارزیابی درونی، گروه کاردرمانی در وضعیت مطلوب قرار دارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
گروه کاردرمانی،ارزیابی درونی،دانشکده توانبخشی |
|
عنوان انگلیسی |
Internal Evaluation in the Department of Occupational Therapy Faculty of Rehabilitation Tehran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Internal Evaluation is an appraisal of abilitieshttp://mrj.tums.ac.ir/files/0allsites/wysiwyg_en.gif and potentials. The Internal Evaluation process, especially in an Educational Department, is an effective mechanism of the Departments quality process. The Aim of this research was to determine level of factors in the Occupational therapy Department and determining points of the strength, weaknesses, opportunities and threats of the Occupational therapy department in order to improve the programs and activities after this research. Material and Methods: This research was descriptive and analytical study. In this evaluation, nine important factors were taken into account. These include: 1- missions statement and goals 2- managerial and organization structure 3- faculty members 4- students 5- educational course and curriculum 6- graduate students 7- educational and research facilities and equipment 8- research 9- quality of treatment. Data were collected by questioner. Results were analyzed descriptively and were expressed as raw data and percentage. Scores of 49.9% was undesirable, between 49.9% and 74.9%, and more than 75% were desirable and very desirable, respectively. Results: The nine above factors were scored as follows: 1- missions statement and goals (very desirable 4.06, 81.2%) 2- managerial and organization structure(very desirable 3.95, 79%) 3- faculty members (desirable 3.63, 72.6%) 4- students(desirable 3.1, 62%) 5- educational course and curriculum (desirable 3.56 , 71.2%) 6- graduate student (undesirable 2.25 , 45%) s 7- educational and research facilities and equipment (desirable 3.18, 63.6%) 8- research (desirable 3.11, 62.2%) 9- quality of treatment(very desirable 4.22, 84.4%) The score of the Occupational therapy department, as the main factor is 3.44 out of 5 that is 68.1%. Conclusion: An analysis of the findings of this research study led to the understanding that the Department of Occupational therapy was desirable. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مهدی عبدالوهاب | mehdi abdolvahab 1- lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه آموزشی کاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمود جلیلی | mahmood jalili lecturer of tehran university of medical sciences کارشناس ارشد دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
لیلا دهقان | leila dehghan lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه آموزشی کاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
پروین راجی | parvin raji lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه آموزشی کاردرمانی،دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فرشته فرزیان پور | fereshteh farzianpour assistant professor of tehran university of medical sciences استادیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-131&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|