|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۳، صفحات ۴۰-۴۶
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه ی برخی از ویژگی های زبانی کودکان نارساخوان ۸ و ۷ ساله ی فارسی زبان با کودکان طبیعی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: پژوهش حاضر برخی ویژگیهای زبانی شامل: معناشناسی، نحو و واج شناسی را به عنوان مهارتهای پایه ای مورد نیاز و تأثیرگذار بر روی مهارت خواندن در کودکان مبتلا به نارساخوانی مورد بررسی قرار میدهد. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی- تحلیلی مقطعی، 40 کودک 7 تا 8 سال در دو گروه 20 نفره شامل کودکان مبتلا به نارساخوانی رشدی با میانگین سنی 100 ماه و گروه کودکان طبیعی با میانگین سنی107 ماه بر اساس نمونهگیری غیر تصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن دادهها از پرسشنامهی والدین، پرسشنامهی معلم و متون انتخابی جهت ارزیابیهای غیررسمی و از آزمون هوش ریون رنگی و آزمون خواندن و نارساخوانی نما جهت تشخیص قطعی و دقیقتر نارساخوانی استفاده شد سپس آزمون رشد زبان به منظور بررسی ویژگیهای زبانی در دو گروه کودکان طبیعی و نارساخوان انجام شد. دادهها نیز با آزمون t مستقل و من ویتنی تحلیل شدند. یافته ها: مقایسهی میانگین نمرات استاندارد کودکان مبتلا به نارساخوانی با کودکان طبیعی در خرده آزمونهای مهارت معناشناسی شامل: واژگان تصویری، واژگان ربطی و واژگان شفاهی نشان داد تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد (05/0 > p). همچنین مقایسهی میانگین نمرات استاندارد خرده آزمونهای نحوی نیز شامل: درک دستوری، تقلید جمله و تکمیل دستوری نشان دهندهی تفاوت معنادار در بین دو گروه بود (05/0 > p). در رابطه با مهارت واج شناختی مقایسهی میانگین نمرات استاندارد خرده آزمونهای تمایزگذاری کلمه و تحلیل واجی نشان دهندهی تفاوت معنادار بین دو گروه بود (05/0>p)، ولی در خرده آزمون تولید کلمه تفاوت معناداری بین دو گروه مشاهده نگردید (05/0 < p). نتیجه گیری: با توجه به یافتههای فوق به نظر میرسد که کودکان مبتلا به نارساخوانی در تواناییهای زبانی شامل معناشناسی، نحو و واج شناسی در مقایسه با کودکان طبیعی هم سن خود ضعیفتر هستند. در نتیجه جای آن دارد که در کار بالینی و در کنار درمانهای رایج کودکان مبتلا به نارساخوانی، ارزیابی دقیق و عمیق ویژگیهای زبانی گنجانده شود و در صورت نیاز، گفتاردرمانی با تمرکز بر روی مهارتهای زبانی در درمان این کودکان به کار گرفته شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نارساخوانی،معنا شناسی،نحو،واج شناسی |
|
عنوان انگلیسی |
Comparison of some language characteristics between dyslexic children aged 7 & 8 years old and normal ones. |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Back ground and aim: The present study evaluated some language characteristics include: Semantic, Syntax and phonology in children with developmental dyslexia . Materials and Methods: For this cross sectional/analytical study, 40 children between 7 and 8 years old were recruited by non randomic sampling into 2 groups: 20 children with developmental dyslexia, with mean age of 8.04 years and 20 normal children with mean age 8.11 years. Data were collected using Parents Questionnaire,Teacher Questionnair and selected texts for informal evaluation, and we use Raven test of intelligence and Test of Reading and Dyslexia (NAMA) for diagnosing dyslexic children more carefully. At the end we use Test of Language Development-P:3 for comparing the language characteristics between 2 groups. Data were analyzed using t-test and Mann-Whitney. Results: Children with Dyslexia differ from the normal children in some language characteristics include : Semantic, Syntax and phonology. Comparing the means of Picture vocabulary,Oral vocabulary and Relational vocabulary tests were illustrated in 3 distinct features, demonstrated meaninngful difference between 2 groups ( p< 0.05 ). Comparing the means of Sentence imitation, Sentence comprehension and Sentence completation tests were illustrated in 3 distinct features, demonstrated meaninngful difference between 2 groups ( p< 0.05 ). Comparing the means of Phoneme analyze and Word discrimination tests were illustrated in 2 distinct features, demonstrated meaninngful difference between 2 groups ( p< 0.05 ). Only in Word speaking Test there were no significant difference between 2 groups ( p>0.05 ). Conclusion: In regard with these findings, accurate and deep evaluation of language by speech therapist is essential for dyslexic children and also speech therapy with focus on language skills can be clinical treatment, parallel to the traditional methods, in children with dyslexia. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Dyslexia,Semantic,Syntax,Phonology |
|
نویسندگان مقاله |
پروین نعمتی | parvin nemati msc of speech therapy کارشناس ارشد گفتاردرمانی
زهرا سلیمانی | ahra soleymani lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه آموزشی گفتاردرمانی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
علی مرادی | alireza moradi assosiate professor of tarbiat moalem university دانشیار گروه روان شناسی دانشگاه تربیت معلم
شهره جلایی | shohreh jalaei assistant professor of tehran university of medical sciences استادیار گروه آموزشی فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-132&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|