|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۲، صفحات ۶-۱۱
|
|
|
عنوان فارسی |
تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در کودکان فارسی زبان |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف و زمینه: تحقیق حاضر با هدف تهیه آزمون تداعی کلمه و تعیین روایی و پایایی آن در پایه اول ابتدایی به منظور بررسی یکی از ویژگیهای معنا شناسی کودکان انجام شده است. روش بررسی: این مطالعه به روش توصیفی - تحلیلی و از نوع ابزار سازی و اعتبار سنجی بود. جمعیت مورد مطالعه شامل 20 دختر و 21 پسر بودند. کلمات محرک بر اساس آزمون تداعی کلمه پرفسور گلدفارب تنظیم شد. بر اساس آزمون مذکور کلمات با توجه به 3 ویژگی، از حیث بسامد(پر بسامد، کم بسامد) ، طول کلمه(کوتاه، بلند) ، سطح انتزاع (پایین، متوسط، بالا) و طبقه دستوری (اسم، کلمه، صفت) انتخاب شدند. ابتدا حدود 180 کلمه از بین کلمات کودکان سال اول ابتدایی از پژوهش واژگان پایه کودکان فارسی زبان انتخاب شده و برای انتخاب و نمره دهی در اختیار صاحبنظران قرار گرفتند. بر اساس نظر صاحبنظران 72 کلمه انتخاب شد که به صورت شفاهی طی 2 مرحله ارزیابی گردید و نوع پاسخ ها از نظر جانشینی و هم نشینی تعیین و با استفاده از آزمون های آماری مک نمار و ضریب کاپا مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. یافته ها: نتایج نشان داد که در مرحله اول و دوم آزمون در 3 طبقه دستوری اسم، صفت، فعل ، همبستگی بالایی در هر 3 طبقه در2 مرحله وجود داشت . نتیجه گیری : این یافته ها نشان داد آزمون مورد نظر از روایی و پایایی بالایی برخوردار است و می توان از آن در بررسی رشد واژگانی ، رشد معنا شناسی و به طور کلی رشد زبانی استفاده کرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
آزمون تداعی کلمه،زبان فارسی،روایی،پایایی |
|
عنوان انگلیسی |
Providing a word association test and determine its validity and reliability in Persian (farsi) language children |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and aim:The current research provides a word association test and determine its validity and reliability in Persian (farsi) language. Materials and methods: A word association test was administered to a group of twenty girls and twenty one boys that were similar in age and education. Based on Goldfarb's word association test , word stimuli were balanced according to frequency of occurrence (frequent, infrequent), word length (short, long), abstraction level (low , medium, high) ,and grammatical class (noun ,verb, adjective ) . Based on "Recognition basic word's Iranian student in primary school"(nemat zade,1384),180 words were selected. This words scored by experts. Seventy two words were selected . The test administered in oral on the first grade students .Then responses were coded as paradigmatic or sytagmatic . Results were analyzed by Maknamar and Capa test.Results: Findings show high correlation between first and second test in three grammatical Class (noun, verb, adjective, p=0/001).High correlation exists between two stages of test.Conclusion: These findings show word association test is valid and reliable .This is usable in assessment of semantic development and language development. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا سلیمانی | z soleymani lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سوده خرمیان | s khoramian msc of speech therapy کارشناس ارشد گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد رحیم شاهبداغی | mr shahbodaghi lecturer of tehran university of medical sciences مربی گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
سقراط فقیه زاده | s faghih zadeh full professor of tarbiat modares university استاد گروه آمار زیستی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه تربیت مدرس سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-137&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|