Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۹-۱۴

عنوان فارسی مقایسه حافظه کاری فضایی و استفاده از راهکارها در کودکان مبتلا به فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک با کودکان طبیعی ۷ تا ۱۲ سال
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: پژوهش حاضر حافظه­کاری فضایی و استفاده از راهکارها را که از جمله مهمترین کارکردهای اجرایی در انجام تکالیف یادگیری و کنش­های هوشی هستند، در کودکان مبتلا به فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک بررسی می­کند. روش بررسی: در این پژوهش توصیفی ـ تحلیلی مقطعی، 40 کودک 7 تا 12 سال در دو گروه 20 نفره شامل کودکان مبتلا به فلج­مغزی دایپلژی اسپاستیک با میانگین سنی 94/8 سال و گروه کودکان طبیعی با میانگین سنی 86/8 بر اساس نمونه­گیری غیرتصادفی انتخاب و مقایسه شدند. برای به دست آوردن داده­ها از آزمون توانایی­ها و مشکلات، آزمون عصبی روان­شناختی CANTAB و آزمون هوش ریون استفاده شد. داده­ها نیز با آزمون t مستقل تحلیل شدند. یافته ­ها: کودکان مبتلا به فلج مغزی دایپلژی اسپاستیک در حافظه کاری فضایی با گروه کودکان طبیعی تفاوت داشتند. مقایسه­ی میانگین تعداد خطاها، در 3 حالت مجزا بررسی شد، و نشان داد که تفاوت معناداری بین دو گروه وجود دارد ( 05/0 > p )، به جز زمانی که هر دو حالت خطا با هم رخ دهد (05/0 < p). ولی در زمینه­ی استفاده از راهکارها تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0 < p). نتیجه­ گیری: با توجه به یافته­های فوق پیشنهاد می­شود تا دوره­های توانبخشی شناختی با تمرکز روی مهارت­های اجرایی در درمان بالینی کودکان مبتلا فلج­مغزی دایپلژی اسپاستیک گنجانده شود تا حافظه­کاری را در اعمال و مهارت­های حرکتی پیچیده در آنها بهبود بیشتری یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of spatial working memory and strategy use in cerebral palsy children with normal subjects with 7-12 years old
چکیده انگلیسی مقاله Background and aim: The present study evaluates spatial working memory and strategy use, that are from the most important executive functions in performing the learning tasks and intellectual actions in children with cerebral palsy ( spastic diplegia ). Materials and methods: For this cross sectional/analytical study, 40 children between 7 and 12 were recruited by random sampling into 2 groups: twenty children with cerebral palsy ( spastic diplegia ), with mean age of 8.94 years and 20 normal children with mean age of 8.86 years. Data were collected using Strengths and Difficulties Questionnaire ( SDQ ), CANTAB and Raven test of intelligence. Data were analyzed using t-test. Results: Children with cerebral palsy differ from the normal children in spatial working memory. Comparing of the means of errors, were illustrated in 3 distinct features, demonstrated meaninngful difference between 2 groups ( p< 0.05 ),except in double error ( p>0.05 ) however there was no significant difference in function of strategy use between 2 groups ( p>0.05 ). Conclusion: In regard with these findings, cognitive rehabilitation with focus on executive skills can be useful in clinical treatment, parallel to the traditional methods, for spatial working memory in children with cerebral palsy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله غلامرضا علیایی | mojtaba soltanlo
m.sc of occupational therapy
استاد گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مجتبی سلطانلو | gholam olyaei
full professor of tehran university of medical science
کارشناس ارشد کاردرمانی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)

مهدی تهرانی دوست | mahdi tehrani dost
assosiate professor of tehran university of medical science
دانشیار دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

مهدی عبدالوهاب | mahdi abdolvahab
lecturer of tehran university of medical sciences
مربی گروه آموزشی کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

حسین باقری | hossein bagheri
full professor of tehran university of medical science
استاد گروه آموزشی فیزیوتراپی، دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)

سقراط فقیه زاده | soghrat faghihzadeh
full professor of tarbiat modares university
استاد گروه آمار زیستی دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تربیت مدرس
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)


نشانی اینترنتی http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-145&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله دریافت فایل مقاله
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات