|
Journal of Modern Rehabilitation، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۱۹-۲۴
|
|
|
عنوان فارسی |
ارزیابی درونی در گروه آموزشی فیزیوتراپی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: ارزشیابی فرایندی نظام دار برای جمع آوری، تحلیل و تفسیراطلاعات به منظور بررسی میزان عملی شدن هدفها می باشد. در سیستم نظام آموزشی دانشگاهی منظور از آموزش، ایجاد تغییرات مناسب و روز افزون در حاصل این سیستم یعنی دانشجویان است و هدف از ارزشیابی، ارتقای کیفیت آموزش می باشد.روش بررسی : در این مطالعه گروه آموزشی فیز یوتراپی دانشکده توانبخشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران باهدف انطباق آموزش با نیازهای جامعه وارتقای کیفیت با استفاده از پرسشنامه نظرسنجی از استادان, دانشجویان و دانش آموختگان در سال 1383 ارزشیابی شدند. این پژوهش یک مطالعه مقطعی (Cross sectional) و از نوع سنجش توصیفی و تحلیلی (Survey descriptive & analytical) می باشد که براساس ده گام و در هشت حوزه با عوامل مورد ارزشیابی مثل مدیریت و سازماندهی، هیات علمی، فراگیران، نیروی انسانی و پشتیبانی، فضاهای آموزشی، پژوهشی، بهداشتی و درمانی، تجهیزات آموزشی، پژوهشی، آزمایشگاهی و تشخیصی، دورهها، برنامههای آموزشی، فرایند تدریس و یادگیری و رضایتمندی دانش آموختگان انجام شده است.یافته ها: میانگین کل نتایج ارزیابی درونی در گروه آموزشی فیزیوتراپی در هشت حوزه براساس الگوی SWOTs 2/76% یعنی مطلوب تحلیل شده است.نتیجه گیری: ارزشیابی آموزشی بهترین شاخصی است که میزان رسیدن به هدفها را نشان می دهد و به تحلیل کیفیت فعالیت های آموزشی می پردازد و از آن می توان به نتایج منطقی ومتعارف دست یافت. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Internal evaluation of the Physical therapy Department, Rehabilitation Faculty, Tehran University of Medical Sciences |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Aim: Academic evaluation is a systematic process for collecting, analyzing and interpretation of the obtained educational information. The purpose is that how many educational objectives can be achieved. The goal of education is creating effective & efficient changes in the outcome of this system (i.e. students), and finally, promotion of the quality of educational process. In the following study, internal evaluation in 8 educational domains of the Physical therapy Department of the Rehabilitation Faculty (TUMS) was performed. Materials and Methods: Physical therapy Department of the Rehabilitation Faculty (TUMS) was evaluated using the opinion of the faculties, students and graduates in the academic year 2003-2005. The aim was to adjust the system according to the golden standard and community needs by using a cross sectional and descriptive method. This was done on the basis of 10 procedural steps, within 8 domains such as faculties, management, student's opinion, staff and logistic affairs, classes, library, clinics, equipments, laboratory, satisfaction of graduates and curriculum. It is worthwhile to mention that there was no golden standard available in Iran for Physical Therapy Department. Therefore, by using the standards of prestigious universities of the world & opinion of Iranian experts, for the first time in Iran, a native golden standard was defined by the principal investigators. The results of the research were compared with the golden standard. Results: The results of study showed that the mean of 8 domains based on SWOTs model was 76/2% which may be interpreted as a positive model. Among the 8 domains, the clinics, classes & library were rated the best (95%) and student's satisfaction was 65.3%. Conclusion: The results of the current study showed that academic evaluation is the best indicator for representing the strength, weakness, opportunity & threats of the educational system. These results could be used for promotion, adjusting & remodeling of the academic system. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Physical therapy Department,Rehabilitation Faculty |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا علیایی | g r olyaei professor of tehran university of medical sciences استاد گروه فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
محمد رضا هادیان | m r hadian assosiate professor of tehran university of medical sciences دانشیار گروه فیزیوتراپی دانشکده توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
فرشته فرزیانپور | f farzianpour assosiate professor of tehran university of medical sciences دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی تهران (Tehran university of medical sciences)
شهره جلالی | s jalali lecturer of tehran university of medical sciences مربی دانشکده توانبخشی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
بهنوش وثاقی قراملکی | b vasaghie gharamaleki assistant professor of iran university of medical sciences مربی دانشکده توانبخشی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
انسیه عباسی | e abbasi lecturer of tehran university of medical sciences مربی دانشکده توانبخشی دانشگاه تهران سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه تهران (Tehran university)
|
|
نشانی اینترنتی |
http://mrj.tums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-25-163&slc_lang=fa&sid=fa |
فایل مقاله |
دریافت فایل مقاله |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|