آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثر بخشی بازی درمانی بر سازگاری اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی کودکان ناشنوا
چکیده فارسی مقاله هدف: ناشنوایی اختلالی است که با پیامدهای منفی فردی و بین فردی بسیاری همراه است. بنابراین باید با شناسایی و به کارگیری برنامه ها و راهبردهای موثر در راستای کاهش مشکلات این گروه [E1] از افراد گامی برداشته شود.  هدف از مطالعه حاضر، بررسی اثر بخشی بازی درمانی بر سازگاری اجتماعی و مهارت­های ارتباطی کودکان ناشنوا است. روش بررسی: اﻳﻦ ﺑﺮرﺳﻲ از ﻧﻮع نیمه آزﻣﺎﻳﺸﻲ ﺑﻮد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ناشنوای دوره ابتدایی شهرستان ساری در سال تحصیلی 96-1395 بوده است که بنابر آمار، این تعداد برابر40 دانش آموز بود. در این مطالعه کل جامعه انتخابی در تحقیق شرکت داده شدند و از این گروه نمونه 40 نفری، به طور تصادفی 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل گمارده شدند. اعضای گروه آزمایش در طول12 جلسه هفتگی مورد بازی درمانی قرار گرفتند. از مقیاس درجه‌بندی مهارت‌های اجتماعی[1] (تراسکات، 1989) آزمون مهارتهای ارتباطی [E2] (کویین دام، 2004) برای جمع آوری داده­ها استفاده شد. یافته­ها: نتایج امار توصیفی و نمرات هر یک از مهارتهای ارتباطی و سازگاری اجتماعی کودکان ناشنوای شرکت کننده در این مطالعه گویای بهبود وضعیت شرکت کنندگان گروه آزمایش نسبت به شرکت کنندگان گروه کنترل بود (05/0P<= ). همچنین نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که که بازی درمانی موجب بهبود معنادار [E3] میانگین نمرات مهارت­های ارتباطی و سازگاری اجتماعی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل گردیده است (05/0P<= ).  نتیجه­گیری: بر پایه یافته های این پژوهش، بازی درمانی روشی موثر در بهبود وضعیت ارتباطی و اجتماعی کودکان ناشنوا است.  بنابراین در زمینه کار با کودکان ناشنوا و کم شنوا، متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت میتوانند با توجه به مشکل جسمی این گروه [E4]  از افراد و محدودیت­های آنها، از بازی درمانی به عنوان روشی موثر در بهبود وضعیت ارتباطی و اجتماعی کودکان ناشنوا استفاده کنند. واژه های کلیدی: ناشنوا، بازی درمانی، مهارت ارتباطی، سازگاری اجتماعی  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ناشنوا، بازی درمانی، مهارت ارتباطی، سازگاری اجتماعی

عنوان انگلیسی The Effectiveness of Game Therapy on Deaf Children's Social Adaptation and Communication Skills
چکیده انگلیسی مقاله Aim: Deafness is a disorder with many individual and interpersonal negative consequences. Therefore,  measures should be done to identify and implement effective programs and strategies to reduce the problems of these groups. The purpose of this study was to investigate the effectiveness of play therapy on deaf children's social adaptation and communication skills. Method: This research was a semi-experimental study. The statistical population of this study included all elemental deaf students in the city of Sari in 2011-2012. According to statistics, this number was 40 students and the entire selected community were included in the study. From this group of 40, randomly, 20 were assigned in the experimental group and 20 in the control group. the experimental group members were treated by game therapy during the 12 sessions weekly. The Social Skills Rating Scale (Thrascott, 1989) and Skills Test-Revised Communication were used to collect data. Results: Descriptive statistics and scores of each communication skills and social adaptation of deaf children participating in this study indicated that the participants in the experimental group had a better improvement than the control group participants (P < 0.05). Also, the results of covariance analysis showed that play therapy significantly improved the mean scores of communication skills and social adaptation in the experimental group compared to the control group. In other words, in deaf children, the effectiveness of play therapy in increasing social adjustment and communication skills is significantly more than non-treated control group. Conclusion: Based on the findings of this research, play therapy is an effective way to improve the social and communication status of deaf children. Therefore, in the area of working with deaf and hearing impaired children, experts and health professionals can use play therapy as an effective way to improve deaf children's social adaptation and communication skills, given the physical problems of these individuals and their limitations. Keywords: Deaf, Play Therapy, Communication Skills, Social Adaptation[E1]   [E1]کامنت 11
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Deaf, Game Therapy, Communication Skills, Social Adaptation

نویسندگان مقاله صاحبه بریمانی | Sahebeh Barimani


جوانشیر اسدی | Javanshir Asadi


افسانه خواجوند | Afsaneh Khajevand3



نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2744-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات