آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی درمان نوروفیدبک بر بهبود کارکردهای اجرایی در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله هدف: کارکردهای اجرایی به عنوان فرآیندهایی تعریف می شوند که فرآیندهای شناختی دیگر را کنترل، هدایت و هماهنگ می کنند. این توانایی ها برای موفقیت در فعالیت های روزمره ضروری هستند و مطالعات طولی نشان می دهند که با موفقیت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و موفقیت شغلی ارتباط دارند. نقص در کارکردهای اجرایی موفقیت تحصیلی را کاهش می دهد و احتمال رفتارهای خطرآفرین را افزایش می دهد. مطالعات مختلف مشخص می کنند  کودکان و نوجوانان با اختلال نقص توجه/بیش فعالی به صورت معنادار در ارزیابی های عصب روانشناختی مربوط به کارکردهای اجرایی نسبت به جمعیت عادی نقص دارند. اختلال نقص توجه/بیش فعالی شایعترین اختلال دوران کودکی است که در گروه اختلال های  رشدی عصبی قرار می گیرد و نشانه های آن شامل بی توجهی، تکانشگری و بیش فعالی می شود. کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش‏فعالی با چالش‏های طول عمری روبرو هستند و برای رسیدن به موفقیت به گستره‏ای از حمایت‏ها نیاز دارند، بنابراین رویکردهای درمانی متفاوتی برای کمک به این کودکان استفاده شده است. اخیرا نوروفیدبک به عنوان یک روش درمانی توجه بسیاری دریافت کرده است. نوروفیدبک نوعی بیوفیدبک است که تلاش می کند از طریق ثبت پاسخ های الکتریکی و ارایه بازخورد به آزمودنی خودتنظیمی را آموزش دهد. هدف از آموزش نوروفیدبک، اصلاح امواج مغزی نابهنجار است که در نتیجه آن عملکرد رفتاری و شناختی کودک بهبود می یابد. با توجه به مشکلاتی که کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در کارکردهای اجرایی دارند هدف پژوهش حاضر این است که اثربخشی درمان نوروفیدبک را بر بهبود کارکردهای اجرایی بررسی کند. روش بررسی: این پژوهش یک پژوهش شبه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون بود. جامع این پژوهش را کلیه کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در شهر خرم آباد تشکیل می دادند. نمونه این پژوهش شامل 10 کودک با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی می شد که به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. در پیش آزمون سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) برای کودکان تکمیل شد. یکی از رایجترین ابزارها برای بررسی کارکردهای اجرایی سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی است. سپس آزمودنی ها در جلسات نوروفیدبک شرکت کردند. هر کدام از آزمودنی ها 10 جلسه نوروفیدبک را دو بار در هفته دریافت کردند. پروتکل بتا/ تتا برای همه ازمودنی ها استفاده شد. پس از اتمام جلسات نوروفیدبک، سیاهه رتبه بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (بریف) مجددا در پس آزمون برای کودکان تکمیل شد. برای تجزیه وتحلیل داده‏ها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد)  و برای استنباط از داده‏ها از t زوجی استفاده شد. یافته‏ها: یافته‏های پژوهش نشان می‏دهد که نمرات کارکردهای اجرایی در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار دارد (001/0p=). همچنین یافته‏ها نشان می‏دهند که نمرات فراشناخت و خودگردانی در پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معنادار دارد (001/0p=). نتیجه گیری: نتایج پژوهش حاضر نشان می‏دهد که نوروفیدبک می‏تواند کارکردهای اجرایی را در کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بهبود ببخشد. نوروفیدبک می‏تواند به کودکان با اختلال نقص توجه/ بیش فعالی کمک کند تا بتوانند امواج مغزی‏شان را تغییر دهند و در نتیجه این تغییر فرد هوشیار تر شده و عملکرد شناختی بهتری نشان دهد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، نوروفیدبک، کارکردهای اجرایی

عنوان انگلیسی The Effect of Neurofeedback Treatment on Improving Executive Functions in Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder
چکیده انگلیسی مقاله Abstract Objective: Executive functions are defined as processes that control, direct, and coordinate other cognitive processes. These abilities are essential for success in everyday activities and longitudinal studies indicate that they are associated with academic success, social adaptation, and career success. Executive functions deficits reduces academic achievement and increases the problematic behaviors. Various studies indicate that children and adolescents with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder have significant disadvantage in the neuropsychological assessment of executive functions. Attention Deficit / Hyperactivity Disorder is the most common childhood disorder that placed in neurodevelopmental disorders and it's symptoms include attention deficit, impulsivity and hyperactivity. Children with Attention Deficit / Hyperactivity Disorder face life-long challenges and require a range of protections to succeed; therefore, different intervention approaches have been used to help these children. Recently, neurofeedback as a treatment method has received a lot of attention. Neurofeedback is a type of biofeedback that teaches individual self-regulation by recording electrical responses and providing feedback. The goal of neurofeedback education is to correct abnormal brain wave that improves child's behavioral and cognitive function. Considering the problems that children with Attention Deficit /Hyperactivity Disorder have in executive functions, the present study investigates the effectiveness of neurofeedback treatment on improving executive functions. Materials & Methods: This research was a quasi-experimental research with pre-test and post-test. The population of study was included all children with Attention Deficit Hyperactivity Disorder in Khorramabad city. The sample included 10 children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder who were selected by convenience sampling method. In the pre-test, the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF) was completed for children. One of the most common tools for measuring the executive functions is Behavior Rating Inventory of Executive Function. Then subjects participated in neurofeedback sessions. Each subject received 10 neurofeedback sessions, twice a week. The beta / theta protocol was used for all subjects. After completing the neurofeedback sessions, Behavior Rating Inventory of Executive Function was completed again in posttest. Descriptive statistics (mean and standard deviation) were used for data analysis and paired t-test was used to infer data. Results: The findings of the research showed that the executive functions scores are significantly different in the pre-test and post-test (p=0/001). Also, the findings showed that metacognition and self-regulation scores are significantly different in pre-test and post-test (p=0/001). Conclusion: The results of this study indicate that neurofeedback can improve the executive functions in children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder. Neurofeedback can help children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder to change their brain waves, this treatment make individuals conscious so that show better cognitive performance.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله نرگس معین | narges moin
iran university
دانشگاه ایران

رقیه اسدی گندمانی | roghaye asadi gandomani
university of bojnord
دانشگاه بجنورد

محسن امیری | mohsen amiri
university of bojnord
دانشگاه زنجان


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2135-5&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی کودکان استثنایی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات