آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۸۴-۱۹۳

عنوان فارسی روال‌های رایج روزمره در خانواده‌های کودکان دارای اتیسم: مرور نظام‌مند
چکیده فارسی مقاله هدف روال‌ها مجموعه‌ای از کارها و فعالیت‌هایی هستند که به صورت روزانه و منظم انجام می‌شوند و نقش مهمی در رشد کودک و خانواده دارند؛ ازجمله در ساختاردهی به زندگی روزمره، رشد مهارت‌های اجتماعی، رشد مهارت‌های تحصیلی، رشد مهارت‌های گفتاری، تسهیل ارتباطات خانوادگی و ایجاد حس تعلق در بین اعضا خانواده نقش دارند. این مطالعه روال‌های خانواده‌های کودکان دارای اتیسم را بررسی می‌کند. روش بررسی برای انجام این پژوهش ابتدا در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed، Science Direct وGoogle Scholar جست‌وجو شد. در این جست‌وجو که در بازه زمانی ابتدای تشکیل این پایگاه‌ها تا پایان ماه می‌سال 2017 صورت گرفت، از کلیدواژه‌های Autism ،Family ،Routines ،Daily Living ،Occupation و Participation به صورت ترکیبی استفاده شد. از میان 126 مقاله یافت‌شده در جست‌وجوی اولیه، پس از حذف مقالات مشابه، بررسی چکیده مقالات یافت‌شده و با توجه به معیارهای ورود، 9 مقاله مرتبط به طور تمام متن مطالعه شد. معیارهای ورود به پژوهش عبارت بودند از: تشخیص اتیسم در آزمودنی‌ها، قرار داشتن در سنین کودکی، و زبان فارسی یا انگلیسی مقاله. یافته‌ها روال‌های رایج روزمره با سلامت خانواده درارتباط هستند. با این وجود پیروی از این روال‌ها در خانواده‌های کودکان دارای اتیسم به عللی ازجمله عوامل مرتبط با کودک مانند عدم انعطاف‌پذیری، مسائل رفتارها و مشکلات پردازش حسی، عوامل مرتبط با مراقب مانند اضطراب والدین یا مشکلات زناشویی و عوامل محیطی مانند عدم دسترسی به خدمات درمانی مخصوص اتیسم، در مناطق کم‌جمعیت‌تر و دورافتاده‌تر امری دشوار است و والدین کودکان دارای اتیسم را در ایجاد و حفظ مطلوب روال‌های رایج روزمره با مشکل روبه‌رو می‌کند. قرار گرفتن کودک دارای اتیسم در مرکز ساختار و فعالیت‌های خانواده و شکل‌گیری زندگی کل خانواده حول محور کودک دارای اتیسم موجب می‌شود اتیسم زندگی روزمره خانواده‌ها را کنترل ‌کند. بخش قابل توجهی از زندگی روزمره خانواده با نیازهای کودک دارای اتیسم پیوند می‌خورد. ساختار روال‌ها ممکن است حول محور نیازهای کودک به جای کل خانواده شکل بگیرد و در برخی موارد نیازهای سایر اعضای خانواده نادیده گرفته ‌شود. برخی روال‌ها مانند روال‌های زمان غذا خوردن و زمان خواب به طور ویژه در مطالعات انجام‌شده به عنوان روال‌های چالش‌زا مطرح شده‌اند. غذا خوردن و خوابیدن در خانواده‌های با کودک دارای اتیسم به مرکزیت کودک دارای اتیسم انجام می‌گیرد و وجود کودک دارای اتیسم در خانواده به صورت منفی بر رشد تعاملات معنادار اثر می‌گذارد. طبیعت فراگیر اتیسم منجر به روال‌های انعطاف‌ناپذیر و متمرکز بر کودک و محدود بودن تجارب عاطفی و اجتماعی خانوادگی طی فعالیت‌های روزمره می‌شود. با وجود چالش‌هایی که خانواده‌های کودکان دارای اتیسم ممکن است برای مشارکت در روال‌ها داشته باشند، روال‌ها در این خانواده‌ها معنا و اهمیت ویژه‌ای دارند. این خانواده‌ها در پی مشارکت در محیط‌ها و روال‌های چالش‌برانگیز هستند تا به کودک خود تحمل و مقاومت را بیاموزند، به اتیسم فرصت ندهند تا در فعالیت‌های خانوادگی آن‌ها تصمیم‌گیرنده باشد، و بین اعضای خانواده همکاری مشترک ایجاد کنند.  نتیجه‌گیری با وجود نقش مهم روال‌های روزمره در رشد و سلامت کودک و خانواده، به نظر می‌رسد طبیعت ناتوان‌کننده اتیسم، مشکلات متعددی که در اثر ابتلا به این اختلال در فرد ایجاد می‌شود و قرار گرفتن کودک دارای اتیسم در مرکز فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی خانواده موجب می‌شود کمیت و کیفیت مشارکت خانواده‌ها در فعالیت‌ها تحت تأثیر قرار گیرد و خانواده‌ها در ایجاد و توسعه روال‌های کارآمد و معنادار با مشکل روبه‌رو شوند. باید توجه داشت که صرفاً پرورش یک کودک دارای اتیسم نیست که برای خانواده بار روانی ایجاد می‌کند، بلکه ناتوانی در ایجاد تعاملات مشترک، درک کودک و برقراری ارتباط بین اعضا خانواده است که خانواده را با مشکل رو‌به‌رو می‌سازد. درنتیجه ناتوانی خانواده‌های کودکان دارای اتیسم در ایجاد و حفظ روال‌های روزمره کارامد به عنوان بستری برای مشارکت مطلوب بین اعضای خانواده موجب می‌شود یکپارچگی و همبستگی خانواده از بین برود و خانواده دچار آشفتگی ‌شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اتیسم، خانواده، روال‌های رایج روزمره، مشارکت

عنوان انگلیسی Routines in Families of Children With Autism
چکیده انگلیسی مقاله Objective Routines are a set of daily and regular activities that play an important role in the development of the child and the family. These activities include building the structure for daily life, developing social skills, academic skills, speech skills, facilitating family relationships, and creating a sense of belonging among family members. This study examines the routines of families of children with autism. Materials & Methods Routines are a set of daily and regular activities that play an important role in the development of the child and the family. These activities include building the structure for daily life, developing social skills, academic skills, speech skills, facilitating family relationships, and creating a sense of belonging among family members. This study examines the routines of families of children with autism. Results Routines are related to family health. However, following routines in the families of children with autism are difficult due to factors associated with the child such as lack of flexibility, problematic behaviors and sensory-processing problems; factors associated with care givers, such as parents' anxiety or marital problems; and environmental factors such as the lack of access to autism healthcare services in less populated and remote areas. Thus, parents of children with autism face the challenge of creating and maintaining the routines. A child with autism usually takes the center of family structure and activities. This condition will eventually end in controlling the daily routines of families. In other words, a significant portion of the daily life of the family is linked to the needs of the child with autism. Some routines such as eating and sleeping have been specifically addressed as challenging routines. The structure of routines takes shape around the needs of the child, rather than the whole family, and in some cases, the needs of other family members are ignored. The presence of a child with autism in the family negatively affects the development of meaningful interactions. The pervasive nature of autism leads to inflexible, child-focused routines and limited emotional and social experiences during everyday life activities in their families. Despite the challenges that families of autistic children may have to participate in routines, these families try to engage in challenging routines, which have meaning and importance for them, to learn their child's endurance. They do not give a chance to the child with autism to decide for their family and collaborate with family members. Conclusion Despite the important role of routines in the growth and health of the child and the family, it seems that the disabling nature of autism with its many complications, which overshadows other family planning affect the quantity and quality of family participation in activities and developing meaningful routines. Although the development of a child with autism has a burden on the family, inability to create interactions, understanding the child, and communicating among family members makes the situation in the family more problematic. As a result, the families of children with autism are unable to create and maintain effective routines for the optimal participation of family members that eventually leads to the loss of family integrity and solidarity.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Autism, Family, Routines, Participation

نویسندگان مقاله هوشنگ میرزایی | Hooshang Mirzaie
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

احسان جمشیدیان | Ehsan Jamshidian
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

سید علی حسینی | Seyyed Ali Hosseini
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2578-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-952141.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات