آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۳، صفحات ۱۹۴-۲۰۵

عنوان فارسی بررسی تأثیر تحریک شنیداری ناملایم با شدت متفاوت بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک ۵ تا ۱۲ ساله در تهران
چکیده فارسی مقاله هدف اختلال در کنترل تعادل به عنوان عامل اصلی اختلال در کارکرد کودکان فلج مغزی است. هدف از مطالعه حاضر بررسی تأثیر تحریک شنیداری ناملایم بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک 5 تا 12 سال تهران است. روش بررسی در این مطالعه توصیفی تحلیلی 20 کودک فلج مغزی اسپاستیک (12 دختر و 8 پسر با میانگین سنی 03/2±10/7 سال) شرکت کردند. نمونه‌گیری به شکل آسان و از جامعه در دسترس صورت گرفت. در این مطالعه کودکانی با تشخیص فلج مغزی اسپاستیک توسط متخصص مغز و اعصاب، سن تقویمی 5 تا 12 سال، قرارگرفتن در سطح I یا II بر اساس سیستم طبقه‌بندی حرکات درشت، توانایی فهم دستورات شفاهی، توانایی ایستادن مستقل حداقل برای 30 ثانیه، قوام عضلانی 1 تا 3 در ناحیه مچ پا بر اساس معیار تعدیل‌یافته آشورث، وارد شدند. این کودکان با بروز اختلال بینایی یا شنوایی و حمله تشنجی از مطالعه خارج می‌شدند. ابزارهای استفاده‌شده در این مطالعه شامل صفحه نیرو، پرسش‌نامه اسپارکل و معیار تعدیل‌یافته آشورث بودند. صفحه نیرو، برای بررسی تعادل ایستا، پرسش‌نامه اسپارکل برای تعیین سطح عملکرد هوشی و معیار تعدیل‌یافته آشورث برای تعیین میزان شدت تون عضلانی در کودکان فلج مغزی استفاده شدند. اطلاعات مربوط به تغییرات مرکز توده بدن با دستگاه صفحه نیرو مدل 9286A کیستلر ساخت کشور سوئیس تحت فرکانس 100 هرتز و نرم‌افزار 12-0-Bioware 4 اندازه‌گیری شد. تمامی شرکت‌کنندگان در وضعیت ایستاده و با چشم باز ارزیابی شدند. هر کودک با پای برهنه درحالی‌که دست‌هایش کنار بدنش بود، روی نقاط نشان‌دارشده به مدت 30 ثانیه روی صفحه نیرو می‌ایستاد که یک بار با پوشش سخت و یکبار با پوشش نرم فرش شده بود و به عکس منظره‌ای نگاه می‌کرد که در فاصله دو متری و دقیقاً روبه‌روی او قرار داشت. سپس تحریک شنیداری ناملایم با دو شدت متفاوت (بالا و پایین) از پشت سر کودک پخش می‌شد. مدت زمان انجام هر تکلیف 30 ثانیه بود و سه بار تکرار می‌شد. چهار تکلیف شامل ایستادن روی سطح نرم با تحریک شنیداری ناملایم شدت بالا؛ ایستادن روی سطح نرم با تحریک شنیداری ناملایم شدت پایین؛ ایستادن روی سطح سخت با تحریک شنیداری ناملایم شدت بالا؛ و ایستادن روی سطح سخت با تحریک شنیداری ناملایم شدت پایین بود.کودک اجازه داشت در فواصل مناسب (بعد از هر سه بار تکرار) بین تکالیف استراحت کند. داده‌ها برای هر کودک سه بار، هر بار به مدت 30 ثانیه و با فرکانس 100 هرتز ثبت شدند. داده‌ها در نرم‌افزار متلب نسخه R2010a تحت فیلتر پایین‌گذر پردازش شدند. سپس برای مقایسه تأثیر تحریک شنیداری ناملایم در شدت‌های بالا و پایین بر سطوح نرم و سخت با چشم باز و در حالت ایستاده بدون حرکت، سرعت جابه‌جایی و تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی ابتدا نرمالیته داده‌ها با روش شاپیرو ویلک محاسبه شد. سپس به روش آماری t زوجی در نرم‌افزار SPSS نسخه 16 تجزیه‌وتحلیل شد. سطح معناداری برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها 05/0>P در نظر گرفته شد. یافته‌ها تأثیر تحریک شنیداری ناملایم با شدت بالا در هر دو حالت ایستادن روی سطح نرم و سخت بر روی سرعت جابه‌جایی در صفحه قدامی خلفی و تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی معنادار بود (001/0>P)، اما تحریک شنیداری ناملایم با شدت پایین در هر دو حالت بر روی تصویر سطح پایه در صفحه قدامی خلفی (380/0=P) و بر سرعت جابه‌جایی در صفحه قدامی خلفی (722/0=P) تأثیر معناداری بر کنترل تعادل ایستا نداشت. نتیجه‌گیری بر اساس نتایج حاصل از این مطالعه، تحریک شنیداری ناملایم با شدت بالا روی سطوح سخت و نرم صفحه نیرو در وضعیت چشم باز در میزان سرعت و تصویر سطح پایه صفحه قدامی خلفی و در برهم خوردن تعادل ایستای کودکان فلج مغزی اسپاستیک دوطرفه تأثیر دارد. بنابراین می‌توان در طراحی برنامه‌های تعادلی تحریکات شنیداری با شدت بالا را بر سطوحی با درجات متفاوت سختی در نظر گرفت.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحریک شنیداری، تعادل ایستا، فلج مغزی اسپاستیک

عنوان انگلیسی Effect of Different Intensities of Harsh Reliance of Auditory Stimulation on Static Balance in 5-12 Years Old Children With Cerebral Palsy in Tehran City, Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objective control dysfunction is a serious problem in children with Cerebral Palsy (CP). This study aimed to investigate the impact of different intensities, harsh reliance of auditory stimulation on static balance in 5-12 years old children with bilateral spastic cerebral palsy. Materials & Methods This analytical descriptive study, twenty 5-12 years old children (8 boys and 12 girls, Mean±SD age: 7.10±2.03 y) with cerebral palsy participated. They were selected by the convenience sampling method. Children with CP were included in the study if they had bilateral spastic CP (diagnosed by neurologist), aged 5 to 12 years, had level I and II CP according to Gross Motor Function Classification System (GMFCS), could stand independently without any support for at least 30 seconds, had no history of surgical treatment or received injection of botulinum toxin within six months prior to the study and not a candidate for such, got scores between 1 to 3 according to Modified Ashworth Scales (MAS) in plantar flexors, and understood verbal comments. They were excluded from the study if they had vision or hearing impairments and uncontrolled epilepsy. Modified Ashworth Scales, Force Plate (during eyes open) and SPARCLE questionnaire were employed to assess muscle tone, static balance, and cognition level, respectively. The central of mass signals were collected at a sampling frequency of 100 Hz, over a period of 30 seconds using a single piezoelectric force platform (Model 9286; Kisler, Switzerland, Bioware 4-0-12). All participants were tested in standing position with eyes opened. The participants stood independently, with bare feet, on the markers in the center of the platform with arms at the sides, while looking straight ahead at the spot in front of them. The participants listened to impure auditory stimulation with harsh and low high intensity on a hard surface and soft force plate for three times. The four tasks were 1. Standing on soft surface while listening to impure auditory stimulation with harsh high intensity; 2. Standing on soft surface while listening to impure auditory stimulation with harsh low intensity; 3. Standing on hard surface while listening to impure auditory stimulation with harsh low intensity; and 4. Standing on hard surface while listening to impure auditory stimulation with harsh high intensity. Between the tasks, a break was provided during which they could rest on the chair for at least 5 minutes. Then the process repeated with auditory stimulation harsh low intensity. The average results across the three times were calculated for each participant. The data were filtered and anterior-posterior, phase plane portrait rate and velocity were measured with MATLAB (R2010a). Data normality distribution was tested using Shapiro-Wilk test which revealed the normality in distribution of the data (P< 0.05). The independent t test was used to compare the results of anterior-posterior, phase plane portrait rate and velocity for each condition (harsh high intensity on a hard surface, soft force plate, harsh low intensity on a hard and soft surface of force plate). All statistical analyses were performed in SPSS V. 16. The significance level was set at P< 0.05 for all tests. Results The effect of harsh high intensity auditory stimulation on the hard and soft surface of the plate anterior -posterior rate (P< 0.001) and velocity (P< 0.001) were significant. There was no significant effect of harsh low intensity auditory stimulation on the hard and soft surface of the plate anterior-posterior rate (P=0.38) and velocity (P=0.722). Conclusion According to this study, the harsh high intensity auditory stimulation on hard and soft surfaces with eyes opened affect the speed rate, anterior-posterior, phase plane portrait page, and static balance in children with bilateral spastic CP. Regarding this result, balance programming may improve the static balance in these children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Auditory stimulation, Static balance, Spastic cerebral palsy

نویسندگان مقاله معصومه اسماعیل پور نوسر | Masomeh Esmailpour Nosar
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

سید علی حسینی | Seyed Ali Hosseini
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

نازیلا اکبر فهیمی | Nazila Akbarfahimi
Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

سید فرهاد طباطبایی قمشه | Seyed Farhad Tabatabai Ghomshe
Department of Ergonomics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه ارگونومی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.

اکبر بیگلریان |
Department of Biostatistics, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
گروه آمار زیستی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1273-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-952142.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات