مجله دانشگاه علوم پزشکی قم، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۵۹-۶۸

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی بازی‌درمانی و قصه‌گویی بر بهبود نشانگان اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی، با مشکلات بسیاری همراه بوده و روش‌های درمانی متعددی برای درمان کودکان مبتلا به این اختلال معرفی شده است. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی بازی‌درمانی و قصه‌گویی بر بهبود نشانگان اختلال بیش‌فعالی و نقص‌توجه در دانش‌آموزان صورت گرفت روش بررسی: روش پژوهش از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه کنترل بود. ابتدا مقیاس  Connersبر روی 450 دانش‌آموز دختر (سنین 12-7 سال) مدارس شهرستان سمنان انجام شد. سپس از این تعداد، 45 دانش‌آموز‌ که در مقیاس Conners بیشترین نمره را کسب کردند، به‌طور داوطلبانه انتخاب شدند. در ادامه، این 45 دانش‌آموز به‌صورت تصادفی و مساوی در دوگروه آزمایش (بازی‌درمانی و قصه‌گویی) و کنترل قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک‌متغیره تحلیل شدند. یافته‌ها: براساس نتایج آزمون تحلیل واریانس چندمتغیره، بین گروه‌های آزمایش و کنترل در متغیرهای بیش‌فعالی، سلوک، نقص‌توجه و اضطراب، تفاوت معنی‌داری وجود داشت (005/0≥p، 22/17=(35،4)F). نتایج براساس آزمون تحلیل واریانس یک‌متغیره حاکی از آن بود که در همه متغیرهای مورد بررسی بجز انفعال بین گروه‌ها، تفاوت معنی‌دار بوده است. نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه نشان داد بازی‌درمانی و قصه‌گویی بر بهبود نشانگان اختلال نقص‌توجه/بیش‌فعالی تأثیر مثبت دارد؛ لذا به‌کارگیری این روش‌ها می‌تواند برای دانش‌آموزان نتایج مفیدی را در پی داشته باشد. کلید واژه‌ها: بازی‌درمانی؛ قصه‌گویی؛ نقص‌توجه؛ بیش‌فعالی؛ روانشناسی؛ آموزش و پرورش؛ دانش‌آموزان.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Play Therapy and Storytelling on the Improvement of Attention Deficit/Hyperactivity Disorder Symptoms in Students
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Attention deficit/hyperactivity disorder is associated with many problems and several treatments have been proposed for the treatment of children with this disorder. The present study was carried out with the purpose of determining the effectiveness of play therapy and storytelling on the improvement of the symptoms of hyperactivity disorder/attention deficit disorder in students.   Methods: The research method was pretest and posttest design with control group. At first, the Conners scale was implemented on 450 female students (age range, 7-12 years) in the schools of Semnan city. Then, 45 students who obtained the highest score based on the Conners scale, were voluntarily selected. In the following, these 45 students were randomly and equally assigned to two experimental groups of experimental (play therapy and storytelling) and control. Data analysis was performed using multivariate analysis of variance (MANOVA) and univariate variance analysis.   Results: According to the results of MANOVA test, there was a significant difference between the experimental and control groups in the variables of hyperactivity, conduct, attention deficit, and anxiety [p≥0.005, F=(35.4)=17.22]. The results of the univariate ANOVA indicated that there was a significant difference between all studied variables, except for inactivity between the groups (p< 0.005).   Conclusion: The results of this study revealed that play therapy and storytelling have a positive effect on the improvement of attention deficit/hyperactivity disorder, thus, applying these methods can have beneficial results for students.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فرشته بیات | Fereshteh Bayat
Department of Psychology & Educational Sciences, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Semnan University Mehdishahr
گروه آموزشی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدیشهر، دانشگاه سمنان

علی محمد رضایی | Ali Mohammad Rezaee
Department of Psychology & Educational Sciences, Faculty of Psychology & Educational Sciences, Semnan University Mehdishahr
گروه آموزشی روانشناسی و علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی مهدیشهر، دانشگاه سمنان

بهناز بهنام | Behnaz Behnam
Department of Medical Sciences, Faculty of Medical Sciences, Semnan University
گروه آموزشی علوم پزشکی، دانشکده علوم پزشکی، دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://journal.muq.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1052-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/70/article-70-952150.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده مقاله پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات