|
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۲۹۳-۳۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
رتبهبندی کیفیت وبسایتهای تجاری- رفاهی مناطق آزاد ایران با استفاده از روش ترکیبی FBWM و FCODAS |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف پژوهش حاضر تعیین معیارهای سنجش کیفیت یک وبسایت تجاری- رفاهی ایدهآل برای مناطق آزاد و میزان اهمیت این معیارها بوده و وبسایتهای فعلی مناطق آزاد کشور را رتبهبندی کرده است. در نهایت بر اساس نتایج تحقیق، راهکارهایی به منظور بهبود کیفیت خدمات وبسایت و همچنین افزایش میزان رضایتمندی کاربران، ازجمله توجه به سرمایهگذاری در طراحی وبسایت و تقویت محتوای اطلاعاتی ارائه شده است. روش: ابزار ارزیابی، پرسشنامههای سیاهه وارسی و مدل وبکوآل برای بررسی کیفیت خدمات وبسایتها بود. پس از تعیین عوامل ارزیابی وبسایتهای مناطق آزاد توسط مرور پیشینه و با استفاده از روش دلفی فازی، اهمیت هریک از عوامل براساس روش بهترین- بدترین فازی (FBWM) محاسبه شد. برای انجام این دو مرحله، خبرگان از میان افراد متخصص، در زمینههای طراحی و توسعه وبسایت در حوزه front-end و back-end، رابط کاربری UX، تولیدکنندگان محتوای وبسایت و برنامهنویسان وب، بهصورت نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شدند. در پایان رتبهبندی وبسایتهای مناطق آزاد با استفاده از روش FCODAS انجام شد. به دلیل عدم قطعیت و مبهم بودن تفکرات انسانها، در تمامی مراحل از روشهای تصمیمگیری جدید فازی استفاده شده است. یافتهها: مهمترین شاخصهای ارزیابی کیفیت وبسایت مناطق آزاد، به ترتیب تناسب و کفایت اطلاعات وبسایت، موتور جستجوی قوی، پشتیبانی از محیطهای رابط کاربری مختلف، توجه به مشتری و برخورد محترمانه، زمان پاسخدهی بعد از طرح تقاضای کاربر، ارتباط ایمن و مخفی نگاه داشتن اطلاعات شخصی، معرفی شد. همچنین وبسایت منطقه آزاد چابهار در این ارزیابی بهعنوان بهترین وبسایت و مناطق آزاد ارس، انزلی، قشم، کیش، ماکو و اروند، به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتند. نتیجهگیری: با پیشرفت تکنولوژی و کارکرد بالای فضای مجازی در زمینههای رفاهی- تجاری، بهبود طراحی وبسایت میتواند منجربه بازخورد مثبت در تجربه کاربری شده و عامل مهمی در جذب بازارهای داخلی و خارجی، تورهای گردشگری و در نتیجه تجارت بهتر باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
وبسایت،
مناطق آزاد ایران،
روش دلفی فازی،
FBWM،
FCODAS، |
|
عنوان انگلیسی |
IRAN’s Commercial Welfare Free-Zones
Websites Quality Ranking with FBWM and FCODAS Method |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Purpose: This research aims to identify the criteria for evaluating the quality of an optimal business-welfare website for free zones, as well as the significance of these criteria. It also ranks the current websites of the country's free zones. Finally, based on the results of the research, methods are provided to enhance the quality of website services and increase user satisfaction. This includes emphasizing investment in website design and strengthening information content. Method: The tools in this article include a checklist questionnaire for general use and the Webqual method for evaluating website services. After establishing the theoretical background for website design and using the Fuzzy-Delphi method, the weight of each criterion was obtained using the Fuzzy-Best Worst Method (FBWM). Experts for this two-stage process were selected from website designers, front-end and back-end developers, UI designers, content producers, and network advertising experts using snowball sampling. Finally, ranking the regional websites using the FCODAS method. Due to the uncertainty and ambiguity of people's thinking, new fuzzy decision-making methods have been utilized at every stage. Findings: The most crucial indicators for assessing the quality of a website include the relevance of the information to the website's subject, robust search engine functionality, support for various user interface environments, customer service and respectful attitude, response time to user requests, secure communication, and confidentiality of personal information. In this evaluation, the website of Chabahar Free Zone was discovered to be the best, while the free zones of Aras, Anzali, Qeshm, Kish, Mako, and Arvand were ranked next, respectively. Conclusion: The advancement of technology and the high functionality of the virtual space in the welfare-commercial fields have made it clear that improving website design can lead to positive feedback in user experience. It is also an important factor in attracting domestic and foreign markets, tourism tours, and enhancing business prospects. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
وبسایت,
مناطق آزاد ایران,
روش دلفی فازی,
FBWM,
FCODAS |
|
نویسندگان مقاله |
حمزه امین طهماسبی | دانشیار، گروه مهندسی صنایع، دانشکده فنی و مهندسی شرق گیلان، دانشگاه گیلان، ایران
مهرزاد جمشیدی گیلانی | کارشناسی ارشد، گروه مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی نوشیروانی، بابل، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://stim.qom.ac.ir/article_2650_1553238fd1a3601bceecde569d7432fa.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|