سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


باغ نظر، جلد ۲۱، شماره ۱۳۱، صفحات ۵-۱۸

عنوان فارسی شناسایی انواع تخیل در اثر معماری مبتنی بر دیدگاه فلسفۀ عصب‌‌شناسی (تحلیل چند مصداق از معماری معاصر جهان)
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: «تخیل» نقش پیچیده‌ای در فرایند طراحی معمار و شکل‌گیری اثر معماری دارد. از آن‌‌جا که خلق اثر معماری، مستلزم طی فرایندی چندلایه و تعاملی است، شناخت تخیل و عوامل تأثیرگذار بر آن، از اهمیت زیادی برخوردار است. تخیل به عنوان بخشی از این فرایند پیچیده، توان معمار برای تصور فضایی، ساختارها، طرح‌‌های سه‌‌بعدی و جنبه‌‌های کارکردی است. اما موضوع طراحی و مفاهیم مرتبط با آن و از سوی دیگر، خلق اثری با فرم خارق‌‌العاده، گاه مانع از پرداخت به تخیل و ماهیت آن می‌‌شود. آنچه جای پرسش است، چیستی انواع تخیل معمار در فرایند خلق اثر معماری ا‌‌ست.  
هدف پژوهش: هدف از انجام پژوهش، ضمن پاسخ به پرسش، شناسایی انواع تخیل و نقش آن در اثر معماری مبتنی بر دیدگاه فلسفۀ عصب‌‌شناسی است. که ضمن پاسخ به نیازهای فیزیکی مخاطب، زمینۀ انطباق با قوۀ تخیل مخاطب و خلق فضای مطلوب را فراهم کند. 
روش پژوهش: این پژوهش از جهت ماهیت، کیفی و نیز راهبرد پژوهش کیفی (تفسیری- تحلیلی) است که با تدابیر توصیف، تحلیل و تبیین انجام می‌‌شود. شیوۀ گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه‌‌ای شامل مطالعۀ آثار معماری است. روش تجزیه و تحلیل داده‌‌ها کیفی است. بر اساس مبانی نظری و ادبیات موضوع و تحلیل و بررسی آثار معماری دورۀ اخیر، انواع تخیل شناسایی و به تبیین نقش آن پرداخت می‌‌شود. خانۀ ردیفی، تئاتر کارلو فلیچه، موزۀ یهود، ساختمان سولاریس، حمام آب گرم، خانۀ شماره دو، یادبود بورومینی، خانه هشت، موزه گوگنهایم و ساختمان برج کپسولی مصادیق معماری منتخب هستند.
نتیجه‌گیری: یافته‌‌های پژوهش نشان می‌‌دهد که انواع تخیل در خلق اثر معماری را می‌‌توان در ده نوع شناسایی کرد، تخیل فردی، جمعی، اخلاقی، اکولوژیکی، مجسم، زبانی، روایی، بازنمایی، مواد و متابولیست. بر اساس دیدگاه فلسفۀ عصب‌‌شناسی نقش هر یک از انواع تخیل را می‌‌توان در چهار دستۀ خیال‌‌پردازی ذهنی، قصدی، ترکیبی بدیع و پدیدارشناسی جای داد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرایند طراحی معماری، تخیل معماری، خیال، دیدگاه فلسفۀ عصب‌‌شناسی،

عنوان انگلیسی Identifying Types of Imagination in Architectural Work Based on Neurophilosophy Perspective (Analysis of some Examples of the World’s Contemporary Architecture)
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: Imagination plays a complex role in the architect’s design process and the formation of the architectural work. Since the creation of an architectural work requires a multi-layered and interactive process, it is important to know the imagination and the factors influencing it. Imagination, as a part of this complex process, is the architect’s ability to imagine space, structures, 3D designs, and functional aspects.  But the design issue and concepts related to it, and on the other hand, while creating a work with an extraordinary form, sometimes prevents from paying attention to imagination and its nature. What are the types of architects’ imaginations in creating an architectural work?  
Research objective: The purpose of the research is to identify the types of imagination and its role in architectural work based on the neurophilosophy perspective; which, while responding to the physical needs of the audience, provides the basis for adapting to the audience’s imagination and creating a desirable atmosphere.
Research method: The current research is qualitative, employing a qualitative research strategy (interpretive-analytical), which deals with the description, analysis, and explanation. Collecting data was carried out through library studies and by studying architectural works. The data analysis method is qualitative. Through theoretical foundations literature review and analysis of some examples of the world’s contemporary architecture, the types of imagination and its role were proven. Row House, Carlo Felice Theater, Jewish Museum, Solaris Building, Thermal Baths, House II, Borromini’s Church, 8 House, Guggenheim Museum, and Capsule Tower are selected as examples of architecture.
Conclusion: The findings of the research show that imagination in the creation of architectural work can be placed into ten types: personal, collective, ethical, ecological, embodied, linguistic, narrative, representational, material, and metabolic imagination. The role of each type of imagination, based on the neurophilosophy perspective, can be placed in four categories: mental imagery-based, intentionality-based, novel combinatorial forms of the imagination, and phenomenology-based forms of the imagination.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرایند طراحی معماری, تخیل معماری, خیال, دیدگاه فلسفۀ عصب‌‌شناسی

نویسندگان مقاله مهدیه نیرومند شیشوان |
پژوهشگر دکتری معماری اسلامی، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.

مینو قره‌بگلو |
استاد گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_191374_a0434427ccbfbce467c18b25201f00dd.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات