سامانه مدیریت اسناد ( سبا ) بر روی تمام پایگاه ها فعال شد.
برای مدیریت الکترونیک مقالات ، پایان نامه ها، پروژه ها و سایر اسناد


خدمات سرقت ادبی یکتاوب  خدمات DOI کراس رف

به اطلاع می رساند با توجه به تغییر سامانه رتبه بندی نشریات در آینده، به روز رسانی اطلاعات آن از 97/12/1 انجام نشده است.


باغ نظر، جلد ۲۱، شماره ۱۳۱، صفحات ۱۹-۳۴

عنوان فارسی تحلیل و ارزیابی تطبیقی برنامۀ آموزشی تحصیلات تکمیلی معماری در دانشگاه‌های ایالات متحده امریکا
چکیده فارسی مقاله بیان مسئله: آثار شاخص معماری، نشان‌دهندۀ حضور افرادی با آگاهی و توانمندی لازم و به تبع آن وجود دانش معماری در آن‌ها است. بدیهی است که دستیابی به آن نیازمند آموزش مناسب نظری در کنار تجربه‌های عملی باشد؛ زیرا هدف معماری، ساخت محیط برای انسان است، از این‌رو به‌کارگیری روش‌های کارآمد در پاسخ به نیازهای او ضرورت می‌یابد. آموزش معماری در کشورهای متعددی دایر است، اما تعداد کمی معمار از این دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیل می‌شوند؛ بنابراین می‌بایست پذیرفت که اهداف و برنامه‌های آموزشی نقش مهمی در تربیت دانشجویان دارد.
هدف پژوهش: در این میان، هدف و وظیفۀ دانشگاه‌ها، فراهم‌آوردن بستر مناسب برای شکوفایی استعدادها و زمینه‌سازی برای روشنگری و نقادانه اندیشیدن دانشجویان است. هدف از این پژوهش بررسی عملکرد دانشگاه‌های برتر معماری دنیا (به‌طور مشخص ایالات متحده) از لحاظ برنامۀ آموزشی دروس است و هم‌چنین اهدافی که آن‌ها در تربیت دانشجوی معماری به‌عنوان یک فرد کارآمد در حوزۀ صنعت معماری دنبال می‌کنند.
روش پژوهش: روش تحقیق به‌صورت تحلیلی است. از این‌رو با توجه به اهمیت نظام آموزش عالی در تربیت افراد معمار، برنامه‌های تدریس در بیست دانشگاه شاخص ایالات متحده مورد بررسی قرار گرفته است. با توجه به اهداف و برنامه‌های متفاوت دوره‌های مختلف تحصیلی، دورۀ کارشناسی ارشد به‌عنوان دورۀ میانی و مهم مورد بررسی قرار گرفته است.
نتیجه‌گیری: با توجه به مطالعات صورت‌گرفته، یافته‌ها حاکی از توجه هریک از این دانشگاه‌ها به تعریف اهداف و برنامه‌های آموزشی و آموزش‌های مطابق با آن و هم‌چنین وجود محیط‌های آموزشی به‌صورت آزمایشگاهی به‌منظور تجربۀ مهارت‌آموزی و پرورش خلّاقیت در دانشجویان است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش، معماری، ایالات متحده، کارشناسی ارشد،

عنوان انگلیسی A Comparative Analysis & Assessment of the Architecture Master Programs in the United States Universities
چکیده انگلیسی مقاله Problem statement: Prominent works of architecture indicate the emergence of individuals with adequate awareness, competence, and consequently, architecture knowledge. Achieving such a level of proficiency in architecture would surely require appropriate theoretical education alongside practical experience. As the aim of architecture is to build places for humans to reside, it a necessary to apply efficient tools in responding to such needs. Many countries deliver architecture educational programs, but few architects graduate from the schools. Hence, one would have to admit that educational programs and goals play an essential part in training students. 
Research objective: The duty of universities in this midst is to provide the right context for talents to actualize and provide the grounds for students to enlighten and think critically. The present study seeks to examine the performance of top architecture universities (in the USA) in terms of the curriculum and the goals they pursue in training architecture students as efficient individuals in the architecture industry. 
Research method: The present study adopts an analytical approach, investigating the curriculums of 20 prominent universities in the USA given the significance of the higher education system in training architects. Master’s programs were investigated as important intermediate programs given the various goals and plans adopted in different programs.
Conclusion: Our results indicated that each of the studied universities had defined educational goals and plans, designed respective educational programs, and provided educational labs to enhance skill learning and creativity in the students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش, معماری, ایالات متحده, کارشناسی ارشد

نویسندگان مقاله ناهید سرمدی |
کارشناس ارشد معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.

رضا سامه |
استادیار گروه معماری، دانشکدۀ معماری و شهرسازی، دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، قزوین، ایران.


نشانی اینترنتی http://www.bagh-sj.com/article_189326_2cbf829a5939f719d46604ce9de2d981.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات