|
پژوهش های فلسفی، جلد ۱۸، شماره ۴۶، صفحات ۱۹۰-۲۰۹
|
|
|
عنوان فارسی |
نسبت خیال و والا در زیباشناسی کانت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مفهوم والا دارای سابقه طولانی است که معمولا به یونان باز میگردد؛ اما برخی اندیشمندان و فیلسوفان دوران جدید چالشی به وجود آوردند که والا را ذیل مباحث زیباشناسی قرار دهند. کانت نیز ناظر به فلسفه خود والا را ذیل مباحث زیباشناسی مورد بحث قرار میدهد. در بحث والا خیال از اهمیت ویژهای برخوردار است و برای فهم آن در فلسفه کانت میبایست به پیشینه آن توجه کرد؛ پیشینهای که نشان میدهد در اندیشه کانت خیال بحث پیچیدهای است. در نقد نخست خیال در مشارکت فاهمه و حس عمل میکند و نتیجه آن در تفاسیر رایج سبب معرفت و عینیت در فلسفه کانت میگردد؛ اما خیال در نقد قوه حکم عملکردی آزاد دارد و در حکم ذوقی در هماهنگی آزاد با فاهمه است؛ اما در والا خیال در نسبت با عقل قرار دارد. در اینجا احساس والا به احساس اخلاقی شباهت دارد؛ از این منظر سبب آشکار شدن وحدتی میشود که انسان را در یک تعین کلی نشان میدهد و از این جهت طبیعت چونان نمایش امر فوق محسوس فهمیده میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
والا،
خیال،
عقل،
حکم تأملی،
ایده، |
|
عنوان انگلیسی |
Relation between Imagination and the Sublime in Kant's Aesthetics |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Concept of sublime has a long record. The record refers usually to ancient Greece but in modern time emerged a challenge, That sublime debated under aesthetics. Kant debated the sublime in his philosophy under aesthetics too. Imagination has special importance in discussion of the sublime. This discussion has other aspects in Kant's philosophy that we must regard to them. In critique of pure reason, imagination participates with understanding and sense, consequently in current interpretations Kant's work is epistemology; it provides conditions of possibility of objectivity in first critique. But in Critique of the Power of Judgment, imagination has a free operation in test judgment, it is in a free harmony with understanding. In theory of the sublime, imagination has relation with reason here feeling of the sublime is similar to morel feeling. Thus it reveals the unity of total determination of man. Therefore we understand the nature as exhibition of supersensible. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
والا,
خیال,
عقل,
حکم تأملی,
ایده |
|
نویسندگان مقاله |
هادی سالاری | دانشجوی دکتری، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
علی سلمانی | دانشیار، گروه فلسفه هنر، دانشگاه بوعلیسینا، همدان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_17378_3f70c196779fdb22c5cc64a4cca1c607.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|