|
روانشناسی معاصر، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
تفاوتهای جنسیتی در خودناتوانسازی تحصیلی: نقش جهتگیریهای هدف پیشرفت |
|
چکیده فارسی مقاله |
مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش تعدیلکننده جهتگیریهای هدف پیشرفت در رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تحصیلی انجام شد. در مطالعه همبستگی حاضر، 320 دانشجو (154 پسر و 166 دختر) با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای به مقیاس خودناتوانسازی تحصیلی و پرسشنامه هدف پیشرفت پاسخ دادند. بر اساس منطق پیشنهادی، به منظور تعیین اینکه آیا رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تابعی از جهتگیریهای هدف پیشرفت است یا خیر، از چند طرح تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی استفاده شد. نتایج تحلیل رگرسیون سلسلهمراتبی با تأکید بر معناداری آماری رابطه بین جنس و خودناتوانسازی نشان داد دانشجویان پسر در مقایسه با دانشجویان دختر بیشتر از راهبرد خودناتوانسازی تحصیلی استفاده میکنند. علاوه بر این، نتایج نشان داد رابطه بین جهتگیریهای هدفی گرایش تسلط و اجتناب تسلط با خودناتوانسازی تحصیلی منفی و معنادار و رابطه بین جهتگیریهای هدفی گرایش عملکرد و اجتناب عملکرد مثبت و معنادار بود. در نهایت، نتایج نشان داد در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان، کنش متقابل بین متغیرهای جنس و جهتگیریهای هدف پیشرفت از لحاظ آماری معنادار نبود. در مجموع، عدم معناداری آماری اثر تعاملی متغیرهای جنس و جهتگیریهای هدفی در پیشبینی خودناتوانسازی تحصیلی دانشجویان نشان داد رابطه بین جنس و خودناتوانسازی تابعی از اندازههای متفاوت ابعاد مختلف جهتگیریهای هدف پیشرفت نیست. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Sex Differences in Academic Self-Handicapping: The Role of Achievement Goal Orientations |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives This study examined the role of achievement goals in moderating the relationship between sex and academic self-handicapping. Methods In our correlational research, 320 university students (154 men and 166 women) were selected by multistage cluster random sampling method. They completed the Academic Self-Handicapping Scale (ASHS) and the Achievement Goal Questionnaire-Revised (AGQ-R). Based on the suggestion logic (baron & Kenny, 1986), the model of moderation among sex, achievement goals, and academic self-handicapping was examined by regression analysis. Results According to hierarchical regression model results, male students compared to their female classmates reported higher levels of academic self-handicapping. Results also indicate a negative significant relationship between mastery-approach and mastery avoidance and positive significant relationship between performance-approach and performance-avoidance. Non-significant sex × achievement goals interactions were found in the relationship between sex and academic self-handicapping. Conclusion In sum, achievement goals do not moderate the association between sex and academic self-handicapping. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
الهه گودرز ناصری | Elahe Godarznaseri MA, Department of Educational & Development Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. کارشناس ارشد، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
امید شکری | Omid Shokri Assistant Professor, Department of Educational & Development Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
سامان کمری | Saman Kamari PhD, Department of Educational & Development Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran. دکترا، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-1157-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|