روانشناسی معاصر، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی هنجاریابی پرسشنامه اجتناب و آمیختگی برای جوانان در ایران
چکیده فارسی مقاله هدف پژوهش حاضر هنجاریابی پرسشنامه اجتناب و آمیختگی برای جوانان در جمعیت جوانان ایران بود . پس از ترجمه و ترجمه برگردان پرسشنامه ، داده های پژوهش در دو زیر مطالعه بررسی شدند، روش پژوهش توسعه ای و جامعه هدف نوجوانان و جوانان 15 تا 20 سال در سال 1396 بود که با استفاده از فرمول کوکران و با توجه به احتساب ریزش برای هر زیر مطالعه 450 نمونه در نظر گرفته شد؛ روش نمونه گیری در هر زیر مطالعه به صورت در دسترس بود و به منظور گردآوری داده ها از پرسشنامه های اجتناب و آمیختگی شناختی برای جوانان توسط گریکو و همکاران )2008(، بازداری خرس سفید توسط وگنر و زاناکوس (1994)، پذیرش و عمل نسخه دوم توسط بوند و همکاران (2011)، مقیاس تجدید نظر شده اضطراب و افسردگی کودک و نوجوان توسط چورپیتا و همکاران (2000) و پرسشنامه سلامت روان توسط گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد؛ برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده شد. تحلیل عامل اکتشافی 1 عامل(اجتناب و آمیختگی شناختی) را گزارش داد ، همچنین برای بررسی همسانی درونی آلفای کرونباخ برابر 80/0 به دست آمد که نشان داد این پرسشنامه از روایی درونی قابل قبولی برخوردار است و به منظور بررسی روایی همگرا و روایی واگرا از ضریب همبستگی پیرسون در سطح معناداری 01/0> p استفاده شد که بین اجتناب و آمیختگی شناختی ، اجتناب تجربه ای، نشانه های اضطراب اجتماعی، حمله وحشت زدگی، اضطراب جدایی ، افسردگی ، اضطراب فراگیر، وسواس فکری عملی و فرونشانی تفکر رابطه مثبت و بین اجتناب و آمیختگی شناختی و سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود داشت؛ ضریب همبستگی درون طبقه ای 91/0 به دست آمد که نشان دهنده پایایی آزمون - بازآمون قابل قبول پرسشنامه می باشد . نتایج این پژوهش حاکی از ویژگی های روانسنجی مطلوب پرسشنامه اجتناب و آمیختگی شناختی برای جوانان بود که بنابراین می توان از این ابزار در جمعیت نوجوانان و جوانان ایران در سنین 15 تا 20 سال استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اجتناب تجربی ، آمیختگی شناختی ، روایی ، پایایی

عنوان انگلیسی Standardization of Avoidance and Fusion Questionnaire for Young People in Iran
چکیده انگلیسی مقاله Objectives Experience avoidance and cognitive fusion play a role in etiology of mental disorders. Hence, it is important to recognize these components in the prevention of mental disorders. The purpose of this study was to standardize prevention and fusion questionnaire for young population of Iran.  Methods Our research design was cross-sectional. The study population were students aged 15 to 20 years studying in Tehran. Of these, 450 students were selected by convenience sampling method. To collect data, cognitive avoidance and cognitive fusion questionnaires for young people, white bear inhibition, acceptance and practice of second version, revised scale of anxiety and depression in children and mental health questionnaire were used. Data analysis was performed by exploratory and confirmatory factor analysis. Cronbach alpha coefficient showed that this questionnaire has acceptable reliability (0.80). Results The exploratory analysis with Varimax rotation showed that factor one predicts 25.25% of total variance. Validity of confirmatory factor confirms one-factor model (RMSEA=0.06, df/2ƛ=2.134). Convergent validity of questionnaire showed a positive relationship between avoiding and cognitive fusion, experiential avoidance, social anxiety symptoms, panic attacks, separation anxiety, depression, general anxiety, practical obsessive-compulsive disorder, and abusive thinking. The divergent validity of questionnaire also showed a significant negative relationship between avoidance and cognitive fusion and mental health.  Conclusion Based on the study results, avoidance and cognitive fusion questionnaire for young people has good psychometric properties.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Experimental avoidance, Cognitive fusion, Youth

نویسندگان مقاله مینا مجتبایی | Mina Mojtabaei
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.

ساسان یاسینی | Sasan Yasini
MSc., Department of ??? , Faculty ??? , Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran.
کارشناس ارشد، گروه ؟؟؟ ، دانشکده ؟؟؟ ، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.


نشانی اینترنتی http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2387-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات