|
روانشناسی معاصر، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اثربخشی برنامه روانشناختی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت والدین شاغل و وابستگی فرزندان نوجوان آنان به بازیهای رایانهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف بدون شک، خانواده نخستین و مهمترین بستر رشد همهجانبه انسان محسوب میشود و توجه به نظام خانواده اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه روانشناختی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت والدین شاغل و وابستگی فرزندان نوجوان آنان به بازیهای رایانهای انجام گرفت. مواد و روش ها این پژوهش در حیطه تحقیقات شبهآزمایشی با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان متأهل شاغل در ستاد سازمان ثبت احوال کشور (610 نفر) بودند که از بین آنان 30 نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایشی طی برنامه مداخله روانشناختی تدوینشده (12جلسه آموزش گروهی، هفتهای یک جلسه و هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش قرار گرفتند. گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (1389) و پرسشنامه وابستگی به بازیهای رایانهای آیاس و همکاران (2011) بود. تحلیل دادهها به روش تحلیل کواریانس چندمتغیره و اندازهگیریهای مکرر انجام گرفت. یافته ها نتایج این پژوهش نشان داد برنامه مداخله روانشناختی خانوادهمحور استفادهشده در این پژوهش، موجب ارتقای رضامندی زوجیت و کاهش وابستگی به بازیهای رایانهای فرزندان نوجوان آنان میشود و این نتایج در پیگیری سهماهه نیز پایدار بود. نتیجه گیری بسته مداخلهای این پژوهش را میتوان برای افزایش رضامندی زوجیت و کاهش وابستگی فرزندان به بازیهای رایانه به کار برد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
خانوادهمحور، رضامندی زوجیت، وابستگی به بازیهای رایانهای |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Family-based Psychology Program on Marital Satisfaction and Their Children's Affiliation to Computer Games |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objectives Undoubtedly, the family is the first and most important factor in human development and is worthy of paying attention. This study aimed to investigate the effectiveness of family-based psychology program on marital satisfaction and their children's affiliation to computer games. Methods The present study is a quasi-experimental research with control group. The statistical population of the present study included all married workers (610 people) employed at the headquarters of the Civil Registration Organization. Of them, 30 eligible individuals were selected through purposeful sampling. The experimental group received a Psychological Intervention Program (12 sessions of group training, one session per week and each session lasts 90 minutes). The control group did not receive any interventions during this period. The study instruments included Marriage Satisfaction Questionnaire and Computer Assisted Dependency Questionnaire. Data were analyzed using multivariate covariance analysis and repeated measurements. Results The family-centered psychological intervention program increased marital satisfaction and decreased the dependence on computer games of adolescent children and these results were stable over the follow-up phase. Conclusion The intervention package of the present study can be used to increase marital satisfaction and reduce the dependence of children on computer games. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نرگس زینعلی | Narges Zainali ISLAMIC APhD Candidate in Psychology and Exceptional Children Education, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.ZAD UNIVERSITY Science & Research Branch دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
غلامعلی افروز | Gholamali Afrooz Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مسعود غلامعلی لواسانی | Masoud Gholamali Lavasani Associate Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
سوگند قاسمزاده | Sogand Ghasemzadeh Assistant Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran. استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2409-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|