|
روانشناسی معاصر، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
خشونت در مدرسه: نقش توانایی همدلی، مهارتهای ارتباطی و حل تعارض در کاهش رفتارهای خشونتآمیز نوجوانان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مواد و روش ها دکتری هش رفتارهای خشونتآمیز نوجوانان انجام شده است. طرح پژوهشی استفادهشده در این مطالعه از نوع آزمایشی به شیوه پیشآزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان پسر دوره متوسطه استانهای تهران و همدان بودند. برای انتخاب نمونه در مرحله اول از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و در مرحله دوم، از روش جایگزینی تصادفی سود برده شد. همچنین به منظور افزایش ضریب اطمینان از نظر کنترل افت آزمودنیها، برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد و به شیوه جایگزینی تصادفی افراد در 4 گروه 20نفری قرار گرفتند. ابتدا پرسشنامه خشونت بینفردی بین دانشآموزان مدارس انتخابشده در استانهای تهران و همدان توزیع شد. سپس، تعداد 80 نفر (هر استان 40 نفر) از آنها که نمرهشان بالاتر از خط برش قرار داشت انتخاب و به صورت تصادفی در گروههای آزمایش (گروه آزمایش 1 و 2) و گواه (گروه 1 و 2) قرار داده شدند. برنامه آموزش مهارتهای اجتماعی در قالب یک دوره 10جلسهای (جلسات گروهی 90دقیقهای) اجرا شد. ابزارهای اندازهگیری علاوه بر پرسشنامه خشونت بینفردی، شامل پرسشنامه هوشبهر هیجانی بار ـ اون، مقیاس کنترل عواطف و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض «رحیم» بودند. برای تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل مانکوا سود برده شد. یافته ها نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارتهای اجتماعی در ارتقای مهارت همدلی، ارتباط مؤثر و حل تعارض دانشآموزان مقطع متوسطه مؤثر بوده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش گرایش رفتارهای خشونتآمیز (خشونت کلامی و عملی)تأثیرگذار است. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
نوجوانی، پرخاشگری، مهارتهای اجتماعی |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Empathy, Communication Skills and Conflict Resolution in Reducing Adolescents' Aggressive Behavior: Violence at Schools |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective This study was carried out to investigate the role of empathy, communication skills and conflict resolution in reducing adolescents' aggressive behavior. Methods This experimental study used a pretest/ posttest design with a control group. The study population included male high school students in Hamedan and Tehran cities, Iran. The sampling in the first step was done through multistage cluster sampling and in the second step, random substitution sampling was used. In addition, to increase the confidence coefficient and controlling the examinees' drop-out, twenty students were allocated to each group and were divided into 4 groups through random substitution sampling. First, the interpersonal aggressive questionnaire was administered to the students. Then, 80 students (i.e., 40 students in each province) were chosen from those whose scores were upper than the cut-off point. Afterwards, they were randomly assigned to the control and experimental group. The social skills programs were performed in 10 sessions (i.e., each group session took 90 minutes). In addition to the interpersonal aggressive questionnaire, the study instruments included Bar-On Emotional Intelligence Inventory, Emotional Control Scale, and the second version of Rahim Organizational Conflict Inventory-II. To analyze the data, MANCOVA analysis was conducted. Results The results indicated that teaching the social skills to high school students increases empathy skills, effective communication and conflict resolution. Conclusion Teaching the social skills have significant and positive effect on decreasing students' tendency toward verbal and practical aggressive behaviors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Adolescence, Aggression, Social skills |
|
نویسندگان مقاله |
رسول کردنوقابی | Rasool Kordnoghabi Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran. دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
شهریار مرادی | Shahryar Moradi PhD in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran. دکترای روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
آرزو دلفان بیرانوند | Arezou Delfan Beiranvand PhD Candidate in Educational Psychology, Department of Psychology, Faculty of Economics and Social Sciences, Bu-Ali Sina University, Hamadan, Iran. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-1836-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|