|
آرشیو توانبخشی، جلد ۱۹، شماره ۴، صفحات ۱۵-۱۶
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی اولویتهای عملکرد کاری در کودکان مبتلا به فلج مغزی: دیدگاه والدین |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف فلج مغزی شامل ناهنجاریهای غیرپیشرونده در مغزِ در حال رشد است که منجر به بروز مشکلات حرکتی و محدودیتهای عملکردی در زندگی روزمره میشود. وجود مشکلات حرکتی در کودکان مبتلا به فلج مغزی به کاهش مشارکت در فعالیتهای روزمره منجر میشود که یکی از جنبههای مهم سلامت و رشد کودک است و به رشد جسمانی و روانیاجتماعی او کمک میکند. مشارکت، رضایت از زندگی را ارتقا میبخشد. از طرفی دیگر، خانواده نقش برجستهای در شناسایی و تأمین نیازهای رفاهی کودک دارد. همچنین خانواده نقشی اساسی در تضمین سلامت و رفاه کودکان ایفا میکند. به همین دلیل است که امروزه توجه به خدمات بهداشتی و مرتبط با رشد، از مدل کودکمحور سنتی به مدل خانوادهمحور تغییر شکل داده است؛ از این رو فهم اولویتهای والدین به منظور مشارکت در انجام فعالیتهای روزمره زندگی کودکان برای ارائه خدمات مراجعمحور بسیار حائز اهمیت است. روش بررسی این مطالعه از نوع توصیفیتحلیلی است و شرکتکنندگان، 78 کودک و نوجوان 3 تا 18 ساله مبتلا به فلج مغزی و والدینشان در شهر یزد بودند. نمونهگیری به صورت دردسترس بود؛ بدین ترتیب که از میان همه مراکز خصوصی و دولتی توانبخشی استان یزد، بر حسب قرعهکشی یک مرکز دولتی و دو مرکز خصوصی انتخاب و نمونهها از بین مراجعان به مراکز مذکور انتخاب شدند. اولویتهای والدین برای مشارکت کودکان در فعالیتهای روزمره زندگی از طریق مصاحبه نیمهساختاریافته و با کمک مقیاس عملکردی کانادایی بر اساس درکشان از عملکرد کودک و میزان رضایتشان از سطح عملکردی کودک ارزیابی شد. این اولویتها در سه حوزه مراقبت از خود، مولدبودن و اوقات فراغت و عملکرد کاری دستهبندی شد. همچنین سطح عملکرد حرکتی درشت کودک بر اساس سیستم طبقهبندی عملکرد حرکتی درشت به پنج سطح طبقهبندی شد. تجزیه و تحلیل آماری دادههای بهدستآمده با نسخه 16 نرمافزار SPSS انجام شد. به منظورتوصیف دادهها از شاخص میانگین، انحراف معیار و آزمون کایدو در جدول توافقی با نسبت درست نمایی استفاده شد. یافتهها در این مطالعه میانگین سنی کودکان شرکت کننده 12/8 با انحراف معیار 22/4 گزارش شد. مهمترین اولویت کارکردی گزارششده از سوی والدین کودکان مبتلا به فلج مغزی، فعالیتهای مراقبت از خود بوده است. تحرک نیز دومین اولویت مهم کودکان در زندگی روزمره شناخته شده است. همچنین نتایج بهدستآمده از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد بین گروههای سنی و سطوح مختلف حرکتی ارتباط معناداری در اولویتهای گزارششده یافت نشده است (50/0≥P). نتیجهگیری والدین اولویتهای کارکردی را در ابعاد عملکردی مشابهی در گروههای سنی و سطوح کارکرد حرکتی درشت مختلف کودکان فلج مغزی گزارش دادند که عمدتاً متمرکز بر فعالیتهای مراقبت از خود است. این مسئله انعکاسی است از آرزوی والدین برای رفع نیازهای مراقبت از خود، از جانب کودک که نهتنها به کاهش فشارهای مراقبتی منجر میشود، بلکه به ارتقای مشارکت در فعالیتهای اجتماعی و استقلال در زندگی فردی منجر میشود. اولویت مهم دیگر در زمینه مراقبت از خود، تحرک است؛ چراکه کودکان فلج مغزی برای مدیریت فعالیتهای روزمره به تحرک نیاز دارند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
|
|
عنوان انگلیسی |
Occupational Performance Priorities of Children With Cerebral Palsy From the Parents’ Perspective |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Objective Cerebral Palsy (CP) is a group of non-progressive disorders in a developing brain that results in motor problems and other limitations in daily living activities. The presence of motor functions in these children reduces their participation in daily activities. This is one of the important aspects of the child's health and development, especially the child's physical and psychological development. Participation in social activities promotes life satisfaction. Besides, family has a prominent role in identifying and supplying the child's needs. In other words, family plays an essential role in ensuring the health and well-being of their children. Thus, provisions of growth-related health services has now changed from a child-cantered model into a family-cantered model. As a result, it is very important to understand the parents' priorities about participation of their children in the daily activities and providing appropriate client-center services. Materials & Methods In this descriptive-analytic study, 78 children and teenagers with CP aged 3-18 years without psychiatric problems and their parents from Yazd City, Iran had participated. The samples were selected by convenience sampling method, from clients of private and public rehabilitation centers in Yazd Province. In this regard, one state and two private centers were randomly selected and the study samples were selected from the clients referred to the centers. Parents' priorities for participation of their children in activities of daily living were found through semi-structured interviews. In these interviews, we used Canadian occupational performance measure to evaluate the child's level of occupational performance and parents' satisfaction in the three areas of self-care, productiveness, leisure from the parents' perspective. In addition, the level of gross motor performance was evaluated based on the Gross Motor Function Classification System (GMFCS) at five levels. In the Iranian society, the validity of Canadian occupational performance measure for each of three areas of occupational performance has been reported to be between 9.75 and 3.75 and the reliability level for the three domains reported above 0.78. The statistical analysis of data was performed in SPSS V. 16. Descriptive statistics and odds ratio were used for analyzing the data. Results the children' Mean±SD age was 8.12±4.22 years. The first priority reported by the parents was self-care. Mobility was known as the second important priority in everyday life for children. The results obtained from the statistical analysis showed no significant relationship between age and different motor levels (P≥0.05). Conclusion Parents reported functional priorities in similar performance aspects by all age groups and GMFCS levels in Cerebral Palsy children. The first priority was related to self-care. This reflects the desire of the parents to children' doing self-care activities, which not only reduces care pressure, but also leads to promotion in social participation and independence in individual life. The next priority was mobility and the reason can be attributed to the fact that children with CP need mobility to manage their daily life activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
نسرین جلیلی | Nasrin Jalili Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
زهرا نصر | Zahra Nasr Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
روح الله زارع | Rouhollah Zare Department of Occupational Therapy, School of Rehabilitation, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran. گروه کاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
مهسا ستاری | Mahsa Sattari Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
سید علی حسینی | Ali Hosseini Department of Occupational Therapy, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran. گروه کاردرمانی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1556-4&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کاردرمانی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|