روانشناسی معاصر، جلد ۱۳، شماره ۱، صفحات ۶۲-۷۷

عنوان فارسی نقش تعدیل‌کننده احساس بهزیستی ذهنی در رابطه جهت‌گیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله هدف هدف از این پژوهش، بررسی نقش تعدیل‌کننده احساس بهزیستی ذهنی در رابطه جهت‌گیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. مواد و روش ها طرح این پژوهش، طرح مقطعی‌توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل همه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز بود. نمونه‌ها شامل 400 نفر (200 دختر و 200 پسر) بودند که به صورت تصادفی خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده‌ها از پرسش‌نامه جهت‌گیری اهداف پیشرفت، پرسش‌نامه حالت فراشناختی، پرسش‌نامه احساس بهزیستی ذهنی و پرسش‌نامه خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان استفاده شد. نتایج تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین احساس بهزیستی ذهنی، جهت‌گیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان رابطه معنی‌داری وجود دارد (0/0001>P).  یافته ها نتایج حاصل از تحلیل رگرسیون تعدیلی مشخص کرد متغیر احساس بهزیستی ذهنی، توان تعدیل رابطه جهت‌گیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی را دارد. نتیجه گیری بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت رابطه بین جهت‌گیری هدف (تبحری، عملکردگرا و عملکردگریز) و فراشناخت با خودکارآمدی تحصیلی رابطه‌ای خطی و ساده نیست و احساس بهزیستی ذهنی می‌تواند این رابطه را تعدیل کند. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ذهنی، احساس بهزیستی، اهداف، فراشناخت، خودکارآمدی

عنوان انگلیسی The Moderating Role of Subjective Well-Being on the Relationship of Goal Orientation and Metacognition With the Academic Self-Efficacy of the Students
چکیده انگلیسی مقاله Objectives The present study aimed to investigate the moderating role of subjective well-being on the relationship of goal orientation (skill-oriented, performance-oriented, performance-avoidance) and metacognition with the academic self-efficacy in students of Islamic Azad University, Ahvaz Branch, Ahvaz City, Iran.  Methods This was a cross-sectional research with correlational design. The study population comprised all students of Islamic Azad University Ahvaz Branch, Ahvaz City, Iran. The research sample included 400 students (200 boys and 200 girls), who were selected by multi-stage cluster sampling method. For the measurement of the study variables, goal orientation questionnaire, state metacognition inventory, satisfaction with life scale, and college academic self-efficacy scale were used. Results The results of the Pearson correlation coefficient indicated a significant correlation (P< 0.0001) between subjective well-being, goal orientation (skill-oriented, performance-oriented, performance-avoidance) and metacognition with academic self-efficacy among the students. Moreover, the adjusted regression analysis indicated that subjective well-being had an adjusting role on the relationship of goal orientation and metacognition with the academic self-efficacy.  Conclusion The relationship between goal orientation (skill-oriented, performance-oriented, perfor-mance- avoidance) and metacognition with academic self-efficacy is not a simple linear associ-ation but adjusted and moderated by subjective well-being. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Subjective, Well-being, Goals, Metacognition, Self-efficacy

نویسندگان مقاله سحر صفرزاده | Sahar Safarzadeh
Assistant Professor, Department of Psychology, Ahvaz Branch, Islamic Azad University, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2265-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/861/article-861-1278512.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات