Journal of Inflammatory Diseases، جلد ۲۳، شماره ۱، صفحات ۷-۷

عنوان فارسی تأثیر حالات روانی حساس بر انگیزش خدمات عمومی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین
چکیده فارسی مقاله زمینه بسیاری از پژوهشگران توافق دارند که امروزه یکی از مهم‌‌ترین و رایج‌ترین ابعاد در بخش عمومی، انگیزش کارکنان بخش عمومی است. هدف هدف این مطالعه، بررسی تأثیر حالات روانی حاصل از عوامل شغلی و سازمانی، با نقش تعدیل‌کنندگی محیط بر انگیزش شغلی خدمات عمومی از دیدگاه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی قزوین است. مواد و روش‌ها پژوهش به لحاظ هدف کاربردی، از نظر شیوه گردآوری داده‌ها توصیفی‌پیمایشی و بر اساس سؤال‌های پژوهشی انجام گرفته است. در پژوهش حاضر از پرسش‌نامه استاندارد کیم و وندنابیل و هاکمن و اولدهام و دو پرسش‌نامه محقق‌ساخته، استفاده شده است. پایایی پرسش‌نامه‌ها‌ از طریق آلفای کرونباخ سنجیده و تأیید شده است. تمام آزمون‌ها در سطح خطای 0/05 انجام شده است. پیمایش در جامعه 343‌نفری صورت گرفته است. بر اساس جدول مورگان، تعداد نمونه‌ها 180 نفر به دست آمده است. پژوهش به شکل مقطعی در زمستان 1396 انجام شده است. برای پاسخ‌گویی به سؤالات از روش حداقل مربعات جزئی استفاده شده است. یافته‌ها حالات روانی حاصل از شغل بیشترین، تأثیر را بر انگیزش شغلی کارکنان دارد و در بین ریزمتغیرها، احساس رضایت از عمل به منفعت عامه بیشترین تأثیر و آگاهی از نتایج کمترین اثر را دارد. درباره متغیرهای اثرگذار بر حالات روانی حاصل از سازمان، احساس فرد از نمود خارجی سازمان، بیشترین و متغیر احساس فرد از عضویت در سازمان، کمترین اثر را دارد. نتیجه‌گیری امروزه مدیریت منابع انسانی مهم‌ترین وظیفه مدیران است و برای افزایش اثربخشی عملکرد سازمان‌های دولتی، سیستم انگیزشی منابع انسانی باید بهبود یابد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله انگیزش شغلی خدمات عمومی، حالات روانی حساس، عوامل محیطی

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله Background Many scholars agree that one of the most important dimensions of public sector is the Public Service Motivation (PSM) of employees.  Objective We investigated the psychological aspects associated with occupational and organizational factors, as well as the moderating role of the environment on PSM from the viewpoint of employees of Qazvin University of Medical Sciences. Methods This descriptive cross-sectional study was conducted in 2018, based on research questions. Kim and Vandenabeele (2010), Hackman and Oldham's Job Diagnostic Survey (JDS), and two researcher-made questionnaires were used in the current research. All statistical tests were performed at the error level of 0.05. Scrolling in the 343 community of personnel, 180 people were determined as samples according to the Morgan's table. Structural equations with partial least squares method have also been used. Findings The psychological aspect of profession has the most significant impact on the employee's job motivation. Moreover, the feeling of satisfaction has the strongest association with the operation of public interest; and knowledge of the results of the least effective . In the case of variables affecting the psychological condition of the organization, the individual's perception about the spatial design of the organization, the most and most variable of the individual's feelings of membership in the organization has the least effect.  Conclusion HRM is the most important task of managers, and to increase the effectiveness of government agencies performance, the human resources motivation system should be improved.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سیده سعیده جوانمرد | Seyedeh Saeede Javanmard
Faculty of Management, Islamic Azad University of Qazvin, Qazvin, Iran.
دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران.

نسرین جزنی | Nasrin Jazani
School of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.

سید مهدی الوانی | Seyed Mehdi Alvani
Faculty of Management and Accounting, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.

محمدرضا حمیدی زاده | Mohammad reza Hamidizade
School of Management and Accounting, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
دانشکده مدیریت، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://journal.qums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-1931-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات