آرشیو توانبخشی، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۱۵۰-۱۵۷

عنوان فارسی مقایسه مهارت سرعت نامیدن در کودکان طبیعی ۷ و ۸‌ساله شهر تهران
چکیده فارسی مقاله هدف نامیدن سریع، توانایی شخص در درک یک نماد بینایی و بازیابی آن به طور سریع و صحیح است. هنگام نامیدن فرد ممکن است دچار خطا شود یا خطای خود را اصلاح کند. تکالیف نامیدن سریع، بهترین وسیله برای غربالگری و ارزیابی اختلال خواندن و پیشگیری اولیه است. با توجه به اهمیت سرعت نامیدن  در مهارت‌های خواندن و نبود اطلاعات پایه درباره وضعیت سرعت نامیدن کودکان فارسی‌زبان، این پژوهش در نظر داشت به بررسی این مهارت در دو گروه از کودکان فارسی‌زبان 7 و 8‌ساله بپردازد و ارتباط این مهارت را با سن و جنسیت بررسی کند و تعداد خطاها و خود‌تصحیحی‌ها را در این دو گروه سنی مقایسه کند. روش بررسی این پژوهش به صورت مقطعی و علّی‌مقایسه‌ای روی 203 دانش‌آموز پسر و دختر طبیعی در پاییز 1393 به مدت 4 ماه انجام شد. نمونه‌ها ازمدارس پنج منطقه جغرافیایی شمال، جنوب، شرق، غرب، مرکز شهر تهران به روش خوشه‌ای چند‌مرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در این مطالعه از نظر بهره هوشی، بینایی و شنیداری هنجار بودند و از رشد طبیعی زبان برخوردار بودند. از تمامی این کودکان آزمون‌های نامیدن خودکار سریع و محرک‌های متناوب سریع گرفته شد. صدای کودک حین اجرای آزمون ضبط می‌شد و بعد از گوش‌دادن به صدای ضبط‌شده با استفاده از کرونومتر، زمان نامیدن هر تکلیف به طور جداگانه اندازه‌گیری و ثبت شد و علاوه بر زمان نامیدن، تعداد خطاها و خودتحصیحی‌ها شمرده می‌شد. برای بررسی ارتباط سرعت نامیدن و سن از آزمون مانوا استفاده شد، از این آزمون همچنین برای تعیین ارتباط سرعت نامیدن و جنسیت استفاده شد و ارتباط تعداد خطاها و خود‌تصحیحی‌ها با سن، از طریق آزمون کای دو بررسی شد. یافته‌ها نتایج آزمون مانوا تفاوت معناداری را در زمان نامیدن بین دو گروه سنی نشان داد (P< 001 ،395/9=(6, 196)f). نتایج نشان داد کمترین میانگین زمان نامیدن در دو گروه سنی مربوط به تکلیف اعداد است که در کودکان 7 و 8ساله به ترتیب 15/34 و 47/28 ثانیه بود. بیشترین میانگین سرعت نامیدن مربوط به تکلیف رنگ‌ها بود که در دو گروه سنی 7 و 8 سال به ترتیب 89/55 و 76/47 بود. نتایج نشان داد زمان نامیدن هر شش تکلیف به تفکیک، به طور معناداری در گروه سنی 8 سال کمتر از 7ساله‌ها بود، اما میانگین زمان نامیدن همه تکالیف در دو گروه دختران و پسران تفاوت معناداری را نشان نداد (P>0/05)، در مقایسه میانگین تعداد خطاها بین دوپایه تحصیلی نتایج آزمون آماری کای دو نشان داد بین فراوانی تعداد خطاها در دو گروه سنی 7 و 8 سال تفاوت معناداری وجود ندارد (186/11=x2  df=13، P>0/05). در مقایسه میانگین تعداد خودتحصیحی‌ها بین فراوانی تعداد خود‌تحصیحی‌ها در دو گروه سنی 7 و 8 سال نتایج تفاوت معناداری را نشان نداد (564/16=x2 ،13=fd ،P>0/05). نتیجه‌گیری یافته‌ها نشان داد با افزایش سن، زمان نامیدن کاهش می‌یابد، ولی جنسیت در سرعت نامیدن تأثیری ندارد. همچنین افزایش سن روی تعداد خطاها و خود‌تصحیحی‌ها بی‌تأثیر است. تفاوت معنادار در تکلیف سرعت نامیدن در دو سن نزدیک به هم نشان‌دهنده این موضوع است که این مهارت بسیار متأثر از سن است، بنابراین لازم است داده‌های هنجار این مهارت در گروه‌های سنی مختلف و نزدیک به هم ارائه شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سرعت نامیدن، خطاها، خودتصحیحی‌ها، سن، جنسیت

عنوان انگلیسی Comparing Rapid Naming Skill in 7- and 8-Year-Old Normally Developed Children in Tehran
چکیده انگلیسی مقاله Objective Rapid naming is the ability of an individual to understand a visual symbol and retrieve it rapidly and accurately. When a person is naming, he/she may make a mistake or correct her/his mistake. Rapid naming tasks are the best tools for screening, assessment and early prevention of issues in this area. The rapid naming is important in reading skills, and there is a lack of basic information about rapid naming in Persian speaking children; thus, this study investigated the relationship between this skill, and age and gender, and compared the number of errors and self-correction in the 7- and 8-year-old age groups. Materials & Methods This cross-sectional and causal-comparative study was conducted on 203 normal male and female students in Autumn 2015 for 4 months. The study participants were selected using a multistage sampling method from 5 geographic regions (north, south, east, west, center) of Tehran City, Iran. The students had no hearing impairment, intelligence, learning, and visual deficiency. They enjoyed the natural growth of language and verbal fluency. Rapid Automatized Naming (RAN) and Rapid Alternating Stimulus (RAS) tasks were performed. The children's voices were recorded during the test implementation; when we were listening to the recorded voices, the naming time of each task was separately measured and recorded using a stopwatch. In addition to naming time, the number of errors and self-correction were counted. Multivariate Analysis of Variance (MANOVA) was used to investigate the relationship between naming speed and age. This test was also used to determine the relationship between naming speed and gender. The relationship between the number of errors and self-correction and age were analyzed by the Chi-squared test. Results The MANOVA results revealed a significant difference in the mean scores of the naming time between the two age groups (f(6, 196)=9.395, P< 0.05). The lowest mean score of naming time in the two age groups related to the numbers; the highest mean score of the naming time belonged to the color task. The mean score of naming time for each of the 6 tasks significantly differed (P< 0.05) between the two age groups; however, in all of the tasks, the mean score of naming time in the two groups of girls and boys was not statistically significant (P>0.05). The Chi-squared test results suggested no significant difference between the frequency of a number of errors in the two age groups (x2=16.564, df=13, P>0.05). Moreover, there was no significant difference between the frequency of numbers of self-correction in the two age groups (x2=11.186, df=13, P>0.05). Conclusion With increasing age, the time of naming was reduced. However, gender has no effect on speed naming. Moreover, age has no effects on the number of errors and self-corrections. The significant difference in naming speed between the two age groups with narrow age interval indicates that this skill is very much affected by age. Thus, it is necessary to present the normative data of this skill in groups with narrow age intervals.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Rapid naming, Errors, Self-corrections, Age, Gender

نویسندگان مقاله اعظم نقوی | Azam Naghavi
Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

زهرا سلیمانی | Zahra Soleymani
Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

هوشنگ دادگر | Hooshang Dadgar
Department of Speech Therapy, Faculty of Rehabilitation, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
گروه گفتاردرمانی، دانشکده توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.

محمد حسین ضرغامی | Mohammad Hossein Zarghami
Behavioral Sciences Research Center, Life style institute, Baqiyatallah University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
پژوهشکده تحقیقات علوم رفتاری، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://rehabilitationj.uswr.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2419-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/34/article-34-1687319.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده گفتاردرمانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات