، جلد ۵، شماره ۳، صفحات ۲۶۵-۲۷۵

عنوان فارسی شکل گیری رفتارهای پرخطر: دانش‌آموزان مدارس دولتی منطقه پنج غرب تهران
چکیده فارسی مقاله بسیاری از رفتارهای پرخطر بهداشتی در نوجوانی پایه گذاری می شود. رفتارهای غیر بهداشتی مثل عادات غذایی ناسالم، عدم فعالیت فیزیکی، مصرف تنباکو و الکل، و رفتار های پر خطر جنسی و ..،در این سنین بخشی از سبک زندگی نوجوان را تشکیل می دهد.از انجا که شکل گیری رفتار می تواند متاثر از سه حیطه عوامل رفتاری، فردی، و محیطی باشد ، توجه به ریشه های شکل گیری رفتار های پرخطر در نوجوان در زیر ساختار فرهنگی - اجتماعی دارای اهمیت است .این تحقیق کیفی و از نوع انالیز محتوای کیفی بوده و با استفاده از مصاحبه های باز نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع داده ها صورت گرفته است. سپس مکالمات ضبط و توسط محرر دست نویس شده و مورد تجذیه و تحلیل محتوایی قرار گرفته است.حاصل این تحلیل یک طبقه اصلی بوده است که به دو طبقه فرعی تقسیم می شود که عبارتند از : تعامل با والدین، تعامل با همسالان. شکل گیری رفتار به عوامل متعددی وابسته است. رفتار های پرخطر به عنوان شکلی از رفتار نابهنجار ریشه در علل در هم تنیده ای دارد . بنابراین توجه به نقش همسالان در بستر تعاملات در حیطه عوامل محیطی، و نهادهای اجتماعی چون خانواده و مدرسه فراتر از توجه به عوامل فردی در شکل گیری رفتار است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پژوهش کیفی، تحلیل محتوا، رفتار های پرخطر، نوجوان

عنوان انگلیسی Formation of health-threatening behaviors amongst students: a qualitative study
چکیده انگلیسی مقاله Most high risk behavior form in adolescence. Unhealthy behavior such as unhealthy food habits, non physical activity, tobacco and alcohol consumption, and non safe sexual behavior establish in this critical period. Since the formation of the three domains of behavior can be influenced by behavioral, interpersonal, and environmental, exploring high-risk behaviors root among adolescents in socio -cultural infrastructure would be important. A qualitative content analysis has been used. Open semi structured Interviews were conducted until data saturation. These three categories have been emerged: parent communication, peer communication. A high risk behavior as abnormal behavior has interwoven causes. Therefore, peer role in communicative structure regarding to environmental and social institutions such as family and school is beyond of individual factors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله عفت مرقاتی خویی | Effat Merghati Khoei
Tehran University of Medical Sciences, Tehran

فاطمه زارعی | Fatemeh Zarei
Tehran University of Medical Sciences, Tehran

شهناز ریماز | Shahnaz Rimaz
Iran University of Medical Sciences, Tehran

علیرضا بیات | Alireza Bayat
Tehran University of Medical Sciences, Tehran

ندا شمس علیزاده | Neda Shams Alizadeh
Tehran University of Medical Sciences, Tehran


نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-375-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202402.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ارتقای سلامت
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات