، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۶۹-۲۷۷

عنوان فارسی اثربخشی آموزش بهداشت روانی بلوغ برمیزان ترس از تصویر تن و سازگاری دانش آموزان پسر پایه ی دوم دبیرستان های شهر اهواز
چکیده فارسی مقاله نوجوانی با تغییرات جسمانی و روان­شناختی نظیر تغییر در صفات، در حوزه­ی شخصیت همراه است. تلاش برای سازگار بودن و شدن یک فرد با تغییرات بدنی، خلقی و عاطفی ممکن است به تأثیرگذاری منفی و توسعه­ی اختلالات روانی در نوجوانان کمک کند، لذا باید برنامه­ای جهت آگاهی­دهی در رابطه با این تغییرات تدوین گردد تا به نیازهای نوجوانان در این دوره­ی حساس پاسخ داده شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی بلوغ بر میزان ترس ­از تصویرتن و سازگاری دانش­آموزان پایه­ی دوم دبیرستان­های شهر اهواز بود. مطالعه­ی حاضر نیمه تجربی بوده و با حضور 30 دانش­آموز (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) دارای ترس از تصویرتن و ناسازگاری انجام شد. روش نمونه­گیری تصادفی چندمرحله­ای بود. برای پسران گروه آزمایش، هشت جلسه آموزش بهداشت روانی بلوغ به مدت دو ماه طراحی و اجرا شد. بعد از اتمام جلسات، میزان دو متغیر ترس از تصویرتن و سازگاری با پرسشنامه­های نگرانی درباره­ی تصویرتن لیتلتون، اکسام و پوری و سازگاری دانش­آموزان دبیرستانی سینها و سینگ اندازه­گیری شد. میانگین اختلاف نمرات ترس از تصویرتن (001/0> P ) و سازگاری (001/0> P ) نسبت به گروه کنترل از نظر آماری معنی­دار بود. بنابراین پیشنهاد می­شود آموزش­هایی از این قبیل با سازماندهی و هماهنگی بهتر و بیشتر بین روان­شناسان و مدارس برای تمام دانش­آموزان واقع در سن بلوغ اجرا شود تا نسبت به پیشگیری و کنترل بحران­هایی که ممکن است آینده­ی نوجوان را به مخاطره بیندازد، اقدام عملی صورت گرفته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژگان ، بهداشت روانی، بلوغ، تصویر تن، دانش­آمو ز

عنوان انگلیسی The effectiveness of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in high school male students
چکیده انگلیسی مقاله Adolescence is fraught with physical and psychological changes, including trait level changes in major domains of personality. Trying toadaptapersonwithphysical and emotional moodchanges may cause a negativeinfluenceon the development ofmental disordersinadolescents. Thus, a plan shouldbe developedforawarenessin relation to these modificationsuntil the needs ofadolescentsinthesensitiveperiod are met. The purpose of the quasi-experimental study was to investigate the effect of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in male second graders at high schools in Ahvaz. This study attended by30 students( 15 in experimentaland 15control groups ) who had afear of body imageand low adjustment . We used multi-stage random sampling method. Forthe boys ofthe experimental group , mental healthtrainingweredesigned and implemented in eight sessionsfor two months . After themeetings, thetwo variablesof fear of body imageand adjustment were measured with Littleton, Axsom, and Pury body image concern inventory and Sinha and Singh Adjustment Inventory for high School Students. Difference inmeanscoresoffear of body image(P< 0.001)andadjustment(P< 0.001) in case group wasstatistically significant compared with thecontrolgroup . The education with planning andbetter coordination betweenpsychologistsandschoolsforallstudentsin the pubertyagebeimplemented so that toprevent andcontrolthecrises, which mayendangerthe future ofthejuvenile , properaction should be taken .
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Key words , Body Image , Mental Health, Puberty , Student

نویسندگان مقاله سودابه بساک نژاد | Soodabeh Bassaknezhad


وحید عطایی | Vahid Ataie Moghanloo


مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabizadeh honarmand



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202526.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات