|
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۶۹-۲۷۷
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی آموزش بهداشت روانی بلوغ برمیزان ترس از تصویر تن و سازگاری دانش آموزان پسر پایه ی دوم دبیرستان های شهر اهواز |
|
چکیده فارسی مقاله |
نوجوانی با تغییرات جسمانی و روانشناختی نظیر تغییر در صفات، در حوزهی شخصیت همراه است. تلاش برای سازگار بودن و شدن یک فرد با تغییرات بدنی، خلقی و عاطفی ممکن است به تأثیرگذاری منفی و توسعهی اختلالات روانی در نوجوانان کمک کند، لذا باید برنامهای جهت آگاهیدهی در رابطه با این تغییرات تدوین گردد تا به نیازهای نوجوانان در این دورهی حساس پاسخ داده شود. هدف اصلی این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بهداشت روانی بلوغ بر میزان ترس از تصویرتن و سازگاری دانشآموزان پایهی دوم دبیرستانهای شهر اهواز بود. مطالعهی حاضر نیمه تجربی بوده و با حضور 30 دانشآموز (15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل) دارای ترس از تصویرتن و ناسازگاری انجام شد. روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای بود. برای پسران گروه آزمایش، هشت جلسه آموزش بهداشت روانی بلوغ به مدت دو ماه طراحی و اجرا شد. بعد از اتمام جلسات، میزان دو متغیر ترس از تصویرتن و سازگاری با پرسشنامههای نگرانی دربارهی تصویرتن لیتلتون، اکسام و پوری و سازگاری دانشآموزان دبیرستانی سینها و سینگ اندازهگیری شد. میانگین اختلاف نمرات ترس از تصویرتن (001/0> P ) و سازگاری (001/0> P ) نسبت به گروه کنترل از نظر آماری معنیدار بود. بنابراین پیشنهاد میشود آموزشهایی از این قبیل با سازماندهی و هماهنگی بهتر و بیشتر بین روانشناسان و مدارس برای تمام دانشآموزان واقع در سن بلوغ اجرا شود تا نسبت به پیشگیری و کنترل بحرانهایی که ممکن است آیندهی نوجوان را به مخاطره بیندازد، اقدام عملی صورت گرفته باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کلید واژگان ، بهداشت روانی، بلوغ، تصویر تن، دانشآمو ز |
|
عنوان انگلیسی |
The effectiveness of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in high school male students |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Adolescence is fraught with physical and psychological changes, including trait level changes in major domains of personality. Trying toadaptapersonwithphysical and emotional moodchanges may cause a negativeinfluenceon the development ofmental disordersinadolescents. Thus, a plan shouldbe developedforawarenessin relation to these modificationsuntil the needs ofadolescentsinthesensitiveperiod are met. The purpose of the quasi-experimental study was to investigate the effect of puberty mental health training on fear of body image and adjustment in male second graders at high schools in Ahvaz. This study attended by30 students( 15 in experimentaland 15control groups ) who had afear of body imageand low adjustment . We used multi-stage random sampling method. Forthe boys ofthe experimental group , mental healthtrainingweredesigned and implemented in eight sessionsfor two months . After themeetings, thetwo variablesof fear of body imageand adjustment were measured with Littleton, Axsom, and Pury body image concern inventory and Sinha and Singh Adjustment Inventory for high School Students. Difference inmeanscoresoffear of body image(P< 0.001)andadjustment(P< 0.001) in case group wasstatistically significant compared with thecontrolgroup . The education with planning andbetter coordination betweenpsychologistsandschoolsforallstudentsin the pubertyagebeimplemented so that toprevent andcontrolthecrises, which mayendangerthe future ofthejuvenile , properaction should be taken . |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Key words , Body Image , Mental Health, Puberty , Student |
|
نویسندگان مقاله |
سودابه بساک نژاد | Soodabeh Bassaknezhad
وحید عطایی | Vahid Ataie Moghanloo
مهناز مهرابی زاده هنرمند | Mahnaz Mehrabizadeh honarmand
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-141-1&slc_lang=en&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202526.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
en |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
مقاله اصیل پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|