، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۲۷۸-۲۸۵

عنوان فارسی مقایسه تأثیر دو روش آموزشی نمایش فیلم و کتابچه بر آگاهی و نگرش دختران دبیرستانی شهرزاهدان نسبت به بیماری ایدز
چکیده فارسی مقاله ایدزیک پدیده پزشکیبهداشتی می باشد که ابعاد اجتماعی، فرهنگی واقتصادی آن بسیار گسترده است. جامعه بعلت نوپدید بودن این بیماری اطلاعات اندکی درمورد آن دارند.با توجه به این که نوجوانان وجوانان بیشترین گروههای در معرض خطر الودگی به بیماری ایدز هستند و آموزش تنها ابزار کنترل بیماری می باشد.لذا هدف از این مطالعه، مقایسه دو شیوه آموزشی نمایش فیلم و کتابچه آموزشی بر آگاهی و نگرش دانش آموزان دختر دبیرستانیپایهسومشهرزاهدانمیباشد.در این مطالعه نیمه تجربی که در سال 1388 بر روی 600 دانش آموز انجام شدنمونه ها به سه گروه نمایش فیلم، آموزش از طریق کتابچه وگروه شاهدبااستفادهازروشنمونهگیری چند مرحله ای دسته بندی شدند. . ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه پژوهشگر ساخته بود.اطلاعات در دو مرحله قبل و بعد از آموزش جمع آوری شدودر نهایت با استفاده از نرم افزار 15 SPSS- و آزمون های کای دو وتست دقیق فیشرتجزیه و تحلیلشد. در مقایسه میزان آگاهی در دو گروه آموزشی وگروه کنترل درقبل وبعد ازمداخله، آزمونهای آماری اختلاف معنی داری رانشان داد (00/0 P= ) همچنینمیزاننگرشدرگروهاموزشبهروشنمایشفیلمبعدازمداخلهمثبتترشدهبود.که ایناختلافمعنیداربود (001/0 P= ) . براساس نتایج حاصله پیشنهاد می شودکه آموزش در مورد پیشگیری از بیماری ایدز، با تاکید بر آموزش دانش آموزان از طریق شیوه های فعال آموزشی برنامه ریزی و اجرا شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله کلید واژگان، آگاهی، نگرش، ایدز، دختران دبیرستانی

عنوان انگلیسی The effect of education with film display and educational bookletson knowledge and attitude of girl students towards AIDS
چکیده انگلیسی مقاله AIDS is a medical health phenomenon who’s social, cultural and economic dimensions are very widespread. Little information about this disease is emerging because of its recent development. Regarding the youth and adolescent, these are the groups most at risk of infection to AIDS, and the only means of controlling the disease is education and increasing knowledge. So, this study is aimed at comparing the effect of two methods of film display and educational booklets on the knowledge and attitude of girl students towards AIDS. This study was a semi-experimental study, 600 girl students from among girl students of Zahedan city were chosen using cluster sampling in 2009. They were divided into 3 groups (showing movies, educational booklet and control). The data were collected by a structured questionnaire in two stages, before and after the intervention. The obtained data were analyzed by SPSS software V. 15 at significant level of 0. 05. In order to compare the level of knowledge before and after the intervention, Chi-square and Exact Fisher tests were employed. There was a significant difference in level of knowledge between the groups before and after intervention (p=0. 00), attitude of showing movies group was more positive than that of the other two groups (p=0. 001). In conclusion, for improving the knowledge about AIDS, showing movie method is more effective than the booklet method in girl students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله فتیحه کرمان ساروی | Fathiye Kermansaravi


محمود ایمانی | Mahmoud Emani


مهین نادری فر | Mahin Naderifar


شهلا شفیعی | Shahla Shafiee



نشانی اینترنتی http://jrh.gmu.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74-1&slc_lang=en&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2745/article-2745-2202527.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده مقاله اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات