، جلد ۱، شماره ۲، صفحات ۵۳-۶۲

عنوان فارسی تأثیر یک دوره تمرین بازخورد عصبی واقعی و ساختگی بر تعادل جوانان فعال
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف از پژوهش حاضر تأثیر یک دوره تمرین بازخورد عصبی واقعی و ساختگی بر تعادل جوانان فعال بود. روش‎ها: تعداد20 دانشجوی پسر تربیت بدنی با میانگین سنی 32/1±38/21 سال میانگین جرم 58/3±01/71 کیلوگرم و میانگین قد 69/4±88/173 سانتی‏متر از نمونه‏ های در دسترس انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه بازخورد عصبی واقعی و بازخورد عصبی ساختگی (یک سوکور) قرار گرفتند و به مدت چهار هفته (هر هفته 3 جلسه) تحت تمرین بازخورد عصبی قرار گرفتند. قبل و بعد از تمرین، پیش آزمون و پس آزمون تعادل ایستا، نیمه پویا و پویا به ترتیب با استفاده از تست های عملکردی باس استیک، رومبرگ تعدیل شده و Y اندازه گیری شد. تحلیل داده‏ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس اندازه‎گیری‌های تکراری بررسی شد (p< 0.05). یافته‎ها: نتایج تحلیل واریانس اندازه‏گیری تکراری نشان داد که آموزش بازخورد عصبی واقعی بر تعادل ایستا، نیمه‏پویا و پویا (به جز در جهت خلفی خارجی) تأثیر معناداری داشت (0/05≥P). میانگین تعادل ایستا و نیمه‏پویا 19/4 و 72/3 ثانیه و تعادل پویا در جهت قدامی 89/13 و در جهت خلفی داخلی 59/6 سانتیمتر افزایش یافت. نتیجه‏ گیری: تمرینات بازخورد عصبی واقعی با تأثیر مثبتی که در افزایش تعادل پسران فعال دارد، در طول آماده سازی ورزشکاران می‏تواند به عنوان یک برنامه تمرینی مکمل جهت بالا بردن کارایی و کسب نتایج بهتر در رقابت‏ها مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بازخورد عصبی، تعادل ایستا، تعادل نیمه پویا، تعادل پویا

عنوان انگلیسی The Effect of One Period Factitious and True Neurofeedback Training on the Balance Performance of Active Males
چکیده انگلیسی مقاله Objective: The main objective of the study was to investigate the effect of factitious and true neurofeedback training on the balance performance of active males. Methods: Twenty physical education male students were selected through purposive sampling and were randomly divided into real neurofeedback and sham neurofeedback groups (with mean age 21.38±1.32 years and mean weight of 71.01±3.58 and mean height 173.88±4.69cm). The participants attended neurofeedback training session 3 times a week for a period of one month. Prior to and after training, pre-test and post-test of static balance, semi balance and dynamic balance were administered using Bass Stick, Modified Romberg and Y test. Repeated measures ANOVA was run at a significance level of p< 0.05 to analyze the data. Results: Results showed that real neurofeedback training would have significant impact on static balance, semi balance and dynamic balance participants (Except for dorsolateral). The means of static balance and semi balance 4.19 and 3.72 seconds and dynamic balance on anterior direction 13.89 cm and on medial posterior 6.59 cm were increased, respectively. Conclusion: Due to its positive impact on the balance of active males, neurofeedback training can be used as a complementary training program to increase their efficiency of such students in competitions.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Neurofeedback, Static Balance, Semi Balance, Dynamic Balance

نویسندگان مقاله امیرحسین براتی | Amir Hossein Barati
Shahid Rajaee Teacher Training University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

اصغر محمودی | Asghar Mahmoudi


ویدا فرحان | Vida Farhan


غلامرضا لطفی | Gholam Reza Lotfi



نشانی اینترنتی http://biomechanics.iauh.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-54-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/2746/article-2746-2202650.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات