هدف : هدف پژوهش حاضر مقایسه کارکردهای اجرایی مغز در دوگروه از کودکان دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی دارای اضطراب یا فاقد اضطراب بود. روش : در این مطالعه مقطعی-مقایسهای، 15 کودک و نوجوان مبتلا به بیشفعالی/ نقص توجه بدون اضطراب و 15 کودک و نوجوان مبتلای دارای اضطراب، از بین بیماران مراجعهکننده به مراکز روانپزشکی سه منطقه تهران (مناطق یک، سه و نُه) و با توجه به نتایج حاصل از تکمیل مصاحبه نیمه ساختاریافته تشخیص اختلالات روانپزشکی کودک ونوجوان (K-SADS)، پرسشنامه کانرز-فرم والد و مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب آشکار کودکان (RCMAS) انتخاب شدند. سپس آزمونهای برج لندن و ویسکانسین در دو گروه اجرا شدند و نتایج حاصل با استفاده از آزمون تحلیل واریانس تک متغیری مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها: یافتهها نشان دادند که میان کارکردهای اجرایی مغز کودکان (قدرت حل مسأله و تصمیمگیری؛ انعطافپذیری ذهنی و تفکر انتزاعی؛ قدرت مهار و تکانشگری) دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی و دارای نقص توجه/ بیشفعالی همراه با اضطراب، تفاوت وجود دارد )05/0=p ). نتیجهگیری : اضطراب بیمارگون موجب کاهش خطرپذیری، عدم مپهار و تکانشگری در افراد دارای اختلال نقص توجه/ بیشفعالی میشود و تفکر انتزاعی را بهبود میبخشد. اما در قدرت تصمیمگیری و حل مسأله این افراد، اختلال جدی ایجاد میکند.