هدف: پژوهش حاضر با هدف تعیین تأثیر تمرینهای ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت. روش: 40 نفر از دانشآموزان پسر 12-9 سال از مدارس ابتدایی شهر مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه ارزیابی اختلال هماهنگی رشدی ونسخه ارزیابی کلی حرکت درکودکان، مصاحبه بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به صورت تصادفی به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها، تمرینهای منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمونهای ارزیابی کلی حرکت درکودکان ، و آدمک گودیناف ارزیابی شدند. یافتهها: تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنادار دارد (05/0 < p). نتیجهگیری: به نظر میرسد که برنامههای تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی کمک میکند.