Hajihasani S, Salehi M, Emamipour S. The structural pattern of mental well-being of students based on the educational, social, emotional and physical atmosphere of the school through educational Resilient. Social Welfare. 2019; 19 (73) :221-255
URL:
http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html
حاجی حسنی صدیقه، صالحی مهدیه، امامی پور سوزان. الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجیگری تاب آوری تحصیلی. رفاه اجتماعی. 1398; 19 (73) :221-255
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html
چکیده: (1 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجیگری تاب آوری تحصیلی انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7 شهر تهران در سال تحصیلی 97-96می باشد حجم نمونه در این پژوهش630 دانش آموز که از این تعداد 209 نفرپایه هفتم و 213 نفرپایه هشتم 208نفرپایه نهم بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند وبه مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو (2003) و مقیاس تاب آوری تحصیلی(2004) وپرسشنامه جو مدرسه (2015)پاسخ دادند . داده های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری ونرم افزار SPSS وAMOS مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است همچنین یافتههای حاصل از بررسی فرضیههای پژوهش نشانگر آن بود که بین جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطه گری تاب آوری تحصیلی رابطه غیر مستقیم معنی دار وجود دارد. و بین تاب آوری و بهزیستی روانی در سطح 01/0 رابطه معنا دارو مثبت وجود دارد (01/0>P ،557/1 = β).و هم چنین ضریب مستقیم بین جو مدرسه و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مثبت و معنادار است. (01/0>P ،796/0 = β).و نیز رابطه بین جو مدرسه و بهزیستی روانی در سطح 01/0 معنادار و مثبت می باشد (01/0>P ،862/0= β).. بهطور کلی، نتایج یافته های پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطهای تاب آوری تحصیلی در ارتباط بین بهزیستی ذهنی دانشآموزان فراهم آورده و اهمیت جو مدرسه را در ایجاد تاب آوری و بهزیستی روانی دانش آموزان نمایان می کند .
نوع مطالعه:
اصیل |
موضوع مقاله:
بهزیستی دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۶