دوره 19، شماره 73 - ( 7-1398 )                   جلد 19 شماره 73 صفحات 221-255 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hajihasani S, Salehi M, Emamipour S. The structural pattern of mental well-being of students based on the educational, social, emotional and physical atmosphere of the school through educational Resilient. Social Welfare. 2019; 19 (73) :221-255
URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html
حاجی حسنی صدیقه، صالحی مهدیه، امامی پور سوزان. الگوی ساختاری بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجی‌گری تاب آوری تحصیلی. رفاه اجتماعی. 1398; 19 (73) :221-255

URL: http://refahj.uswr.ac.ir/article-1-3406-fa.html


چکیده:   (1 مشاهده)
چکیده   
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی ساختاری  بهزیستی ذهنی دانش آموزان بر اساس جو آموزشی، اجتماعی، عاطفی و فیزیکی مدرسه با میانجی­گری تاب آوری تحصیلی انجام شد جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر مدارس دولتی دوره اول متوسطه مناطق 11، 18، 2 و 7  شهر تهران در سال تحصیلی 97-96می باشد حجم نمونه در این پژوهش630 دانش آموز که از این تعداد 209 نفرپایه هفتم و 213 نفرپایه هشتم 208نفرپایه نهم  بوده که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند وبه مقیاس بهزیستی ذهنی کییز و ماگیارمو  (2003)  و مقیاس تاب آوری تحصیلی(2004) وپرسشنامه جو مدرسه (2015)پاسخ دادند . داده های پژوهش با استفاده از روش معادلات ساختاری ونرم افزار   SPSS وAMOS  مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت  نتایج نشان داد که مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است همچنین یافته­های حاصل از بررسی فرضیه­های پژوهش نشانگر آن بود که  بین جو مدرسه و بهزیستی روانی با واسطه گری تاب آوری تحصیلی رابطه غیر مستقیم معنی دار وجود دارد. و بین تاب آوری و بهزیستی روانی در سطح 01/0 رابطه معنا دارو مثبت وجود دارد (01/0>P  ،557/1 =   β).و هم چنین ضریب مستقیم بین جو مدرسه و تاب آوری تحصیلی دانش آموزان مثبت  و معنادار است. (01/0>P  ،796/0   = β).و نیز رابطه  بین جو مدرسه و بهزیستی روانی در سطح 01/0 معنادار و مثبت می باشد (01/0>P  ،862/0=  β).. به­طور کلی، نتایج یافته های پژوهش حاضر شواهدی را برای نقش واسطه­ای تاب آوری تحصیلی در ارتباط بین بهزیستی ذهنی دانش­آموزان فراهم آورده و اهمیت جو مدرسه را در ایجاد تاب آوری و بهزیستی روانی دانش آموزان نمایان می کند .
 
متن کامل [DOCX 437 kb]   (1 دریافت)    
نوع مطالعه: اصیل | موضوع مقاله: بهزیستی
دریافت: ۱۳۹۸/۲/۱۳ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۲ | انتشار: ۱۳۹۸/۷/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه رفاه اجتماعی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Social Welfare Quarterly

Designed & Developed by : Yektaweb