رابطه مصرف رسانهای و سرمایه فرهنگی
|
امیر مسعود شهرام نیا، زهره مرندی *، راضیه مهرابی، محسن سیستانی |
|
|
چکیده: (599 مشاهده) |
مقدمه: از مهمترین شاخصهای تأثیر گذار بر شکل گیری سرمایه فرهنگی امکان دسترسی به رسانههاست که مقاله حاضر با استفاده از نظریه شکاف آگاهی، به بررسی رابطه بین مصرف رسانهای و سرمایه فرهنگی میپردازد.
روش: تحقیق حاضر با روش پیمایش در بین 188 نفر از دانشجویان صورت گرفته است.
یافته ها: بین مصرف رسانهای (چاپی، الکترونیکی و دیجیتالی) و سرمایه فرهنگی (ذهنی، عینی و نهادی) رابطه وجود دارد. ضمن اینکه کلیه ابعاد رسانه با ابعاد ذهنی و نهادی سرمایه فرهنگی رابطه مثبت دارند، اما رابطه رسانههای چاپی با سرمایه فرهنگی منفی است.
بحث: نابرابری مصرف رسانهای موجب نابرابری اطلاعاتی در بین مردم و نابرابری در مصرف فرهنگی آنان میگردد |
|
واژههای کلیدی: : رسانههای پخش، رسانههای چاپی، رسانههای دیجیتال، سرمایه فرهنگی ذهنی، سرمایه فرهنگی عینی، سرمایه فرهنگی نهادی |
|
متن کامل [PDF 809 kb]
(369 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|