شیوع ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبهخانواده برحسب متغیرهای جمعیتشناختی
|
ابراهیم علی محمد لو *، بهشته نیوشا، آزاده فرقدانی |
|
|
چکیده: (452 مشاهده) |
مقدمه: هدف از این تحقیق شیوعشناسی ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبهخانواده تحت مراقبت سازمان بهزیستی استان تهران و مقایسه آن برحسب متغیرهای جمعیتشناختی است.
روش: مطالعه حاضر با روش پیمایش و پرسشنامه کلورادو (CLDQ) و کاربرگ محققساخته در بین 297 نفر از کودکان شبهخانواده 12-8 سال در 26 مرکز بهزیستی در 11 شهرستان استان تهران (شامل ری، شمیرانات، شهر تهران، دماوند، فیروزکوه، اسلامشهر، پاکدشت، رباط کریم، ملارد، ورامین و کرج) که در کلاسهای دوم تا ششم تحصیل میکردند، انجام گرفته است.
یافتهها: شیوع ناتوانیهای یادگیری در نمونه مورد بررسی نسبتاً بالا و شیوع بالای آن در دختران نسبت به پسران مشهود است. برخی متغیرهای جمعیتشناختی با ناتوانیهای یادگیری به صورت کلی و به تفکیک زیرمقیاسهای آن، ارتباط دارد.
بحث: به لحاظ خاص بودن نمونه این تحقیق، تفاوتهایی در شیوع وجود دارد و برخی متغیرهای جمعیتشناختی پیشبینیکننده ناتوانیهای یادگیری در کودکان شبهخانواده هستند. |
|
واژههای کلیدی: شیوع، کودکان شبهخانواده، ناتوانیهای یادگیری |
|
متن کامل [PDF 613 kb]
(212 دریافت)
|
نوع مطالعه: اصیل |
موضوع مقاله:
رفاه اجتماعی دریافت: ۱۳۹۴/۱۱/۷ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۱/۷ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۱/۷
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|