آکادمیا
یکی از مهمترین شبکههای اجتماعی تحقیقاتی، شبکه اجتماعی آکادمیاست. این شبکه اجتماعی در سال 2008 توسط ریچارد پرایس راهاندازی شد.آکادمیا برای اعضای خود شماری از ابزارها و امکانات برای همکاریهای علمی جهانی فراهم میکند. آخرین محاسبه اعضا نشان میدهد که تاکنون بیش از 6/3 میلیون محقق در این شبکه عضو هستند. این شبکه محدود به یک رشته موضوعی خاص نیست و محققان از همه رشتهها میتوانند در آن ثبتنام کنند. بعد از ثبت نام محقق میتواند عناوین تألیفات و زمینههای علاقمندی خود را از طریق پروفایل تخصصی خود با دیگر محققان به اشتراک بگذارد و مطابق اطلاعات پروفایل خود با دیگر محققانی که در حوزه فعالیت خود فعال هستند نیز آشنا شده و آخرین فعالیتهای آنها را دنبال کنند. بعلاوه، از نقاط قابل توجه این مجموعه، رویتپذیری قابل توجه مقالات به اشتراک گذارده شده آن در موتورهای جستجوست، به گونهای که همواره گزینههای اول را به خود اختصاص میدهند. از این رو، موسسه نگاه مشرق میانه با بهرهگیری از این بستر ارزشمند به بازاریابی مقالات نشریات عضو خود در میان اعضای این شبکه میپردازد.