راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۱۳-۲۱

عنوان فارسی ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با عوامل جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف: : از آنجا که عملکرد تحصیلی دانشجویان حاوی اطلاعات مهمی برای مدرسان، برنامه‌ریزان آموزشی، و خود دانشجو است، شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی آنها از اولویت بالایی برخوردار است. لذا این مطالعه به هدف بررسی ارتباط بین عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با متغیرهای جمعیت‌شناختی، تحصیلی و دانش آماری طراحی گردیده است. روش‌ها: پژوهش حاضر یک مطالعۀ توصیفی-مقطعی است که بر روی همۀ دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان ورودی سال‌های 1390 الی 1393 صورت گرفته است. به منظور پاسخ به سؤالات پژوهش، اطلاعات لازم در بارۀ دانشجو از ادارۀ خدمات ماشینی دانشگاه جمع‌آوری، و از طریق بستۀ آماری SPSS نسخۀ 24  با استفاده از جدول‌ها، شاخص‌های مرکزی و پراکندگی توصیف، و با استفاده از آزمون‌های t مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و  آنالیز کوواریانس تحلیل شدند. یافته‌ها: : یافته‌های پژوهش حاضر نشان می‌دهند که بین عملکرد تحصیلی دانشجویان با متغیرهای پژوهش شامل جنس، سن، تأهل، دانشکده و دانش آماری ارتباط معنی‌دار آماری وجود دارد، ولی محل سکونت و مقطع تحصیلی با عملکرد تحصیلی چنین رابطه‌ای ندارند. نتیجه‌گیری: با توجه به اهمیت دانش آمار در علوم پزشکی و ارتباط آن با عملکرد تحصیلی لازم است بهبود مداوم شیوه‌های آموزش آمار در دانشگاه‌های علوم پزشکی وجهۀ همت اساتید فن قرار گیرد. با این کار انتظار می‌رود زمینۀ بهتری برای عملکرد تحصیلی دانشجویان فراهم شود.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Investigation of the Relationship between Academic Performance of Students at Isfahan University of Medical Sciences with Demographic, Academic and Statistics Education Factors
چکیده انگلیسی مقاله IntroductionSince students' academic performance holds significant information which provides feedback to teachers, educational planners, and students, identification of effective variables on academic performance is considered a significant priority. Therefore, this study was designed to investigate the relationship between academic performance of students in medical university of Isfahan with demographic, scholastic and statistics knowledge factors. Methods: This is a cross-sectional study with all the students from Isfahan University of Medical Sciences participating, during 2011- 2014. To answer the research questions, necessary information about the participants was taken from computing services office, and then analyzed using SPSS program version 24, through tables, central and dispersion indices, independent t-test, ANOVA, and ANCOVA. Results: Research findings shows that there exist a statistically significant relation between academic performance of students with the variables including sex, age, marital status and statistics knowledge. However, place of accommodation and educational grade were not correlated with academic performance. Conclusion: Considering the significant role of statistics for medical fields and its relevance with academic performance, it is a essential to improve statistics teaching methods. Better academic performance is expected from the students this way. Citation: Keyvanara  M, Hosseini  SM, Naderi B. Investigation of the Relationship between Academic Performance of Students at Isfahan University of Medical Sciences with  Demographic Academic and Statistics Education. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 13-21.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمود کیوان آرا | Mahmoud Keyvanara


سید محسن حسینی | Mohesen Hosseini


بینش نادری | Binesh Naderi



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-225-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-1001869.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده عمومی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات