|
راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۴۰-۶۲
|
|
|
عنوان فارسی |
برنامه درسی و نظام آموزشی مقطع دکتری پرستاری در ایران و دانشگاه تورنتو کانادا: یک مطالعه تطبیقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: امروزه نگرانی عمدهی نظام آموزشی سلامت، غفلت از کیفیت مطالب و کارایی دانشآموختگان میباشد. تطبیق، مقایسه و تحلیل ابعاد مختلف برنامهها با سایر کشورها، در رفع این دغدغه بسیار مؤثر است. با توجه به کمبود مطالعات مربوط، این پژوهش با هدف بررسی تطبیقی برنامه دکتری پرستاری ایران و تورنتو انجام شد. روشها: مطالعه توصیفی حاضر با رویکرد تطبیقی، سال 1396 و الگوی چهار مرحلهای بردی(Beredy) صورت گرفت. اطلاعات مربوطه از دو دانشگاه جمعآوری و مطابق مراحل تفسیر و همجواری طبقهبندی شدند. سپس شباهتها و تفاوتها آنالیز گردیدند. یافتهها: هر دو برنامه آموزشی به صورت تمام وقت، حضوری و با تأکید بر اصل دانشجو محوری است. تفاوتهایی از نظر ساختاری بین برنامهها وجود دارد؛ اما طول دوره آموزشی - پژوهشی و محتوای برخی دروس همانند آشنایی با زمینه تحقیقاتی، رساله پژوهشی و نقد مطالعات در تورنتو با روششناسی تحقیقات کمی - کیفی و نقد مقالات در ایران و درس سمینار دانشجویان با چالشهای پرستاری دارای شباهتهایی است. دانشکده تورنتو بر مقاله منتج از پایاننامه تأکید نکرده ولی در ایران استخراج مقاله از رساله ضروری است. نتیجهگیری: نقطه عطف برنامه تورنتو بهروزرسانی مدون آن است. در ایران با توجه به نیازهای در حال گسترش این رشته و انتظارات فارغ التحصیلان، تغییرات کلی ضروری است؛ لذا توصیه میگردد علاوه بر توجه به پیشنهادات اصلاحی در متون مختلف، این دوره در ایران از نظر کلی و محتوایی مورد بازنگری قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
برنامه درسی، دکتری پرستاری، مطالعه تطبیقی، نظام آموزشی |
|
عنوان انگلیسی |
The educational system and curriculum of Ph.D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: Today, the main concern of health education system is neglecting the quality of materials and the efficiency of students. Matching, comparing and analyzing different dimensions of programs with those of other countries would be helpful in solving this problem. This study was conducted with the aim of comparing the Ph.D. Nursing Program in Iran and Toronto. Methods: This descriptive study was carried out using a comparative approach and Beredy model. The relevant information was collected from two universities and classified according to the interpretation and adjacent stages. Then, the similarities and differences were analyzed. Results: Both programs are full-time, in-person, and emphatically student centered. There are structural differences between the programs; but there are similarities during the educational period and the content of some courses, such as research education, research proposals and critique studies in Toronto, with the methodology of quantitative-qualitative research and critique of papers in Iran. Students' Proposal writing course faces similar challenges. Toronto does not focus on the article extracted from the thesis, but in Iran, it is considred necessary. Conclusion: Toronto's curriculum has been updated. In Iran, considering the increasing needs of graduates and the expectations of graduates, is necessary to make general changes. Therefore, it is recommended that in addition to the suggestions given in various texts to modify the program, the course in Iran should be reviewed in general terms and content. Citation: Roshanzadeh M, Tajabadi A, Aghaei M. The educational system and curriculum of Ph.D nursing students in Iran and Toronto, Canada: a comparative study. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 40-62. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
مصطفی روشن زاده | mostafa roshanzadeh
علی تاج آبادی | ali tajabadi
میرحسین آقایی | mirhossein Aghaei
|
|
نشانی اینترنتی |
http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-226-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-1001872.pdf |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
کاربردی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|