راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی، جلد ۵، شماره ۲، صفحات ۷۵-۸۸

عنوان فارسی میزان جرات ورزی و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان در دانشکده پزشکی بندرعباس
چکیده فارسی مقاله مقدمه و هدف : جرات ورزی یک مهارت اجتماعی و از عوامل مهم ارتباط بین فردی  است که بر عملکرد دانشجویان رشته پزشکی و پزشکان تاثیر می گذارد. این پژوهش با هدف بررسی میزان جرات ورزی دانشجویان  پزشکی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان و تعیین ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی انجام  گردید. روش‌ها: این مطالعه یک مطالعه توصیفی تحلیلی  است که به روش سرشماری  بر روی کلیه دانشجویان پزشکی سال دوم تحصیلی مجموعاً 69 نفر،3/49%  پسر و  7/50 %  دختر انجام گرفته است.ابزار سنجش میزان جرات ورزی پرسشنامه گمبریل ریچی بوده است. مشخصات دموگرافیک و  نمرات دروس دانشجویان از پرونده آموزشی آنان استخراج گردید. داده ها با استفاده از نرم افزار20  Spss و آمار توصیفی و تحلیلی (آزمون کای دو و همبستگی پیرسون) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: اکثریت دانشجویان 8/92% از جرات ورزی متوسط برخوردار بودند .امتیازدانشجویان مبتلا به افت تحصیلی در 9 حیطه از 11 حیطه ی پرسشنامه گمبریل ریچی  |(شامل پیش قدم شدن در آغاز یک برخورد اجتماعی، ابراز وجود،ارایه ی بازخورد منفی، تحمل انتقاد، رد کردن تقاضا، مدیریت شرایط در زمان عدم دریافت خدمات مناسب، بیان احساسات مثبت، بیان محدودیت های شخصی و مدیریت شرایط آزار دهنده) به صورت معنادار کمتر از دانشجویان گروه پیشرفت تحصیلی بود. نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه فقط تعداد کمی از دانشجویان 8/5% از جرات ورزی بالا برخورداربودند تدوین برنامه‌های آموزشی جرات ورزی جهت افزایش این مهارت در دانشجویان پزشکی بندرعباس بخصوص دانشجویان دچار افت تحصیلی  لازم می باشد.  
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جرات ورزی، پیشرفت تحصیلی، دانشجوی پزشکی

عنوان انگلیسی The level of assertiveness and its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Assertiveness is one of the most fundamental social skills consisting of interpersonal and behavioral skills, which influence the performance of medical students and doctors.The aim of this study was to determine the assertiveness level in medical students  of Hormozgan University of Medical Sciences and its  relationship to academic achievement. Methods: In this cross-sectional study, all of second-year medical students  of Bandar Abbas medical School (69 students, 49/3% males &50.7 %females were recruited using census methods. Data were collected using a questionnaire consisted of demographic information and Gambrill and Richey assertion inventory .Academic achievement was assessed using grades from all academic classes. Data were analyzed by SPSS 20 software using descriptive analysis, chi square and Pearson correlation coefficient test. Results: most of (92.8% ) students indicated moderate level of assertiveness and students with poor academic achievements had significantly lower scores in  nine of the eleven " assertiveness "subscales including "Initiating interactions "،"Confronting others "،"Giving negative feedback" ،"Responding to criticism "،"Turning down requests "،"Handling service situations ","Complimenting others", "Admitting personal deficiencies" and "Handling a bothersome situation. Conclusion: Since only 4 (5.8%) students indicated high levels of assertiveness,  efforts should be made to increase assertiveness in Bandar Abbas medical students especially in lower academic achievers. Citation:Heydari Hengami M, Naderi N. The level of assertiveness and   its relation to academic achievement among students in Bandar Abbass Medical School. Journal of Development Strategies in Medical Education 2018; 5(2): 75-88
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Assertiveness, Achievement, Medical students

نویسندگان مقاله مهرگان حیدری هنگامی | mehrgan Heydari hengame


نادره نادری | Nadereh Naderi



نشانی اینترنتی http://dsme.hums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-194-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1855/article-1855-1001874.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات